AU - ضیاءتبار احمدی, Seyyede Zohreh AU - آرانی‌کاشانی, Zohreh AU - محمودی‌بختیاری, Behrooz AU - کیهانی, Mohammad Reza TI - Effects of phoneme type on pronouncing the initial phoneme of a word in normal 5-6 year-old Persian-speaking children PT - JOURNAL ARTICLE TA - Koomesh JN - Koomesh VO - 12 VI - 3 IP - 3 4099 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-1248-fa.html 4100 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-1248-fa.pdf SO - Koomesh 3 AB  -   سابقه و هدف: نامیدن واج، یکی از مهارت‌های آگاهی از واج و پیش‌نیاز رشد مهارت خواندن و نوشتن است. آغاز رشد این مهارت در سنین 5 تا 6 سالگی است اما در این سن به تکامل نمی‌رسد. متغیرهای مختلفی از جمله تعداد واج، موقعیت قرارگیری واج هدف و نوع واج بر مهارت نامیدن واج تأثیر می‌گذارد. در این پژوهش، توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در نامیدن واج آغازین و اثر نوع واج و متغیرهای جمیعت‌شناسی بر این توانایی مورد بررسی قرار گرفته است.   مواد و روش ‌ ها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی بود. این پژوهش روی 100 کودک طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان مهد کودک‌های شهر تهران (50 دختر و 50 پسر) اجرا شد که به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش تکالیف نامیدن واج آغازین بود که شامل 6 سوال یا تکلیف می‌شود.   یافته ‌ ها: میانگین نمره کودکان 5 تا 6 ساله در تکلیف نامیدن واج آغازین برابر با 68/0 بود. شیوه تولید واج نسبت به جایگاه تولید و واک‌داری و بی‌واکی بر توانایی نامیدن واج آغازین کودکان به طور معناداری موثرتر است (000,0= p ). توانایی کودکان در نامیدن واج‌های سایشی بیش‌تر از سایر واج‌ها بود (000,0= p ). میانگین دختران و پسران تفاوت معناداری با یک‌دیگر نداشتند (57/0= p ).   نتیجه ‌ گیری: توانایی نامیدن واج آغازین در سن 5 تا 6 سالگی در مرحله اولیه رشد قرار دارد. نوع واج بر توانایی نامیدن واج آغازین کودکان 5 تا 6 ساله اثر می‌گذارد و به نظر می‌رسد اثر شیوه تولید نسبت به جایگاه و واک‌داری و بی‌واکی بیش‌تر باشد. توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در نامیدن واج‌های سایشی بیش‌تر از سایر واج‌ها بود. میزان مهارت دختران و پسران در انجام این تکلیف مشابه است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Koomesh PG - 319 PT - Research YR - 1390