AU - rashidi, mohammad AU - rashidypour, ali AU - ghorbani, raheb AU - diyanat, hamideh AU - shahvaranian, manizheh TI - The comparison of aerobic and anaerobic exercise effects on depression and anxiety in students PT - JOURNAL ARTICLE TA - Koomesh JN - Koomesh VO - 19 VI - 2 IP - 2 4099 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3290-fa.html 4100 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3290-fa.pdf SO - Koomesh 2 AB  - هدف: افسردگی و اضطراب از شایع‌ترین اختلالات روان‌پزشکی هستند، هدف از این مطالعه بررسی مقایسه تاثیر ورزش هوازی و بی‌هوازی بر افسردگی و اضطراب دانشجویان می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه 120 نفر از دانشجویان پسر به طور تصادفی در سه گروه 40 نفره تقسیم شدند. گروه اول به مدت هشت هفته، هفته‌ای سه جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه تحت تمرینات هوازی، گروه دوم، تمرین بی‌هوازی قرار گرفتند و در گروه سوم (کنترل) هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. کلیه 120 نفر هم در ابتدای دوره و هم در پایان برنامه از نظر اضطراب و افسردگی بر اساس پرسش‌نامه بک و STAI مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین کاهش افسردگی پس از مداخله در گروه با تمرین هوازی 81/8±23/7، در گروه با تمرین بی‌هوازی 75/7±98/5 و در گروه کنترل 73/4±23/1 بوده است که تفاوت معنی‌دار بود (001/0=p). به طوری که در گروه هوازی (001/0=p) و نیز در گروه بی‌هوازی (012/0=p) بیش‌تر از گروه کنترل بوده است، اما در دو گروه هوازی و بی‌هوازی تفاوت معنی‌دار نبود (725/0=p). میانگین کاهش نمره اضطراب پس از مداخله در گروه با تمرین هوازی 81/8±45/8، در گروه با تمرین بی‌هوازی 07/8±05/8 و در گروه کنترل 32/8±15/2 بوده است که تفاوت معنی‌دار بود (001/0=p). مقدار کاهش نمره اضطراب در گروه با تمرینات هوازی (003/0=p) و هم‌چنین گروه بی‌هوازی (006/0=p) به طور معنی‌داری بیش‌تر از گروه کنترل بود، اما مقدار کاهش در دو گروه با تمرینات هوازی و بی‌هوازی (975/0=p) تفاوت معنی‌داری نداشت. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد هر دو شیوه تمرینات ورزشی هوازی یا بی‌هوازی بر کاهش افسردگی و اضطراب اثر معنی‌داری دارند، ولی دو شیوه فوق تفاوت معنی‌داری در کاهش افسردگی و اضطراب نشان ندادند. مطالعه دیگر با تعداد نمونه بیش‌تر برای مقایسه دو نوع تمرینات ورزشی فوق‌الذکر در کاهش افسردگی و اضطراب توصیه می‌شود CP - IRAN IN - Dept. of Physical Education, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran LG - eng PB - Koomesh PG - 333 PT - Research YR - 1396