AU - Bigdeli, Imanola AU - Najafi, Mahmood AU - Pooragha roodbarde, Fatemeh TI - Developmental trend of executive functioning on primary students PT - JOURNAL ARTICLE TA - Koomesh JN - Koomesh VO - 15 VI - 3 IP - 3 4099 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2020-fa.html 4100 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2020-fa.pdf SO - Koomesh 3 AB  -   سابقه و هدف: کنش‌های اجرایی به ساختارهای شناختی پیچیده مغز اشاره دارد و عموماً به قشر پیش پیشانی مغز مرتبط است. پژوهشگران معتقدند که همانند رشد جسمی تفاوت‌هایی در گستره‌ی تحول کنش‌های اجرایی وجود دارد. هدف این پژوهش بررسی سیر تحولی کنش‌های اجرایی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بود. مواد و روش‌ها:این پژوهش از نوع توصیفی و پس‌رویدادی است. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر رشت می‌باشند، که تعداد 126 دانش‌آموز مقطع ابتدایی به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند‌مرحله‌ای انتخاب و در سه گروه، گروه اول (دانش‌آموزان کلاس اول و دوم ابتدایی، 40 نفر)، گروه دوم(دانش‌آموزان کلاس سوم و چهارم، 42 نفر) و گروه سوم(دانش‌آموزان کلاس پنجم و ششم، 44نفر) قرار گرفتند و کنش‌های اجرایی آن‌ها توسط آزمون‌های عصب روان‌شناختی کارت‌های ویسکانسین، استروپ و عمل‌کرد مداوم مورد ارزیابی قرار گرفت.  یافته‌ها:نتایج تحلیل واریانسیک‌طرفه جهت مقایسه گروه‌ها در کنش‌های اجرایی نشان داد که بین گروه‌های سنی مورد بررسی در آزمون عمل‌کرد مداوم، تکلیف تداخل(استروپ)، درجاماندگی و خطای کل تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی نیز حاکی از وجود تفاوت معنادار بین گروه اول و سوم، و دوم و سوم می‌باشد.  نتیجه‌گیری:نتایج نشان‌دهنده این است که کنش‌های اجرایی در سیر تحولی فرد پدیدار گشته و هم‌راه با افزایش سن تکامل می‌یابد CP - IRAN IN - LG - eng PB - Koomesh PG - 334 PT - Research YR - 1393