TY - JOUR T1 - Effect of listening to Holy Quran recitation on test anxiety levels of university students TT - اثر گوش دادن به تلاوت قرآن بر میزان اضطراب امتحان دانشجویان JF - Koomesh JO - Koomesh VL - 22 IS - 3 UR - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5505-fa.html Y1 - 1399 SP - 477 EP - 482 KW - Test Anxiety Scale KW - Quran Recitation KW - Religion and Psychology KW - Students KW - Islam. N2 - هدف: اضطراب در وقت امتحان، امری شایع در میان دانشجویان است. از طرفی گوش دادن به تلاوت قرآن کریم ممکن است نشانه‌های اضطراب را کاهش دهد. لذا هدف این مطالعه بررسی تاثیر مدت زمان گوش دادن به تلاوت قرآن کریم قبل از شروع امتحان بر میزان اضطراب دانشجویان بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی بر روی دو گروه از دانشجویان رشته روان‌شناسی دانشگاه سمنان انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه فردی و پرسش‌نامه اضطراب امتحان اشپیل‌برگر بود. دو گروه از دانشجویان در دو نوبت امتحان جداگانه شرکت داشتند. برای گروه اول دانشجویان، قبل از شروع امتحان به مدت 5/2 دقیقه تلاوت قرآن کریم پخش گردید و برای گروه دوم دانشجویان، قبل از شروع امتحان به مدت 5 دقیقه آوای قرآن کریم پخش گردید. پرسش‌نامه اضطراب امتحان قبل و پس از گوش دادن به آوای قرآن توسط دانشجویان تکمیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمره اضطراب امتحان قبل از شروع امتحان در گروهی که 5/2 دقیقه قرآن گوش کردند 6/45 و در گروهی که 5 دقیقه قرآن گوش کردند 3/48 بود که این اختلاف معنی‌دار نبود. در حالی که نمره اضطراب امتحان بعد از تلاوت 5/2 و 5 دقیقه‌ای قرآن کریم به ترتیب 7/40 و 8/46 کاهش یافت که از نظرآماری اختلاف معنی‌داری بود (003/0=P). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که تلاوت 5/2 دقیقه قرآن کریم جهت کاهش اضطراب قبل از شروع امتحان موثرتر از تلاوت 5 دقیقه بود. بنابراین توصیه می‌شود مدیران و سیاست‌گذاران برنامه‌های آموزشی جهت آرامش و کاهش استرس دانشجویان قبل از شروع امتحان از پخش صوت زیبای قرآن به مدت کوتاه استفاده کنند.   M3 10.29252/koomesh.22.3.477 ER -