AU - Hammami-Abrand Abadi, Arezoo AU - Ghorbani, Raheb AU - Mahdavi-Nejad, Gholamhosein AU - Miladi-Gorji, Hossein TI - Effect of listening to Holy Quran recitation on test anxiety levels of university students PT - JOURNAL ARTICLE TA - Koomesh JN - Koomesh VO - 22 VI - 3 IP - 3 4099 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5505-fa.html 4100 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5505-fa.pdf SO - Koomesh 3 AB  - هدف: اضطراب در وقت امتحان، امری شایع در میان دانشجویان است. از طرفی گوش دادن به تلاوت قرآن کریم ممکن است نشانه‌های اضطراب را کاهش دهد. لذا هدف این مطالعه بررسی تاثیر مدت زمان گوش دادن به تلاوت قرآن کریم قبل از شروع امتحان بر میزان اضطراب دانشجویان بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی بر روی دو گروه از دانشجویان رشته روان‌شناسی دانشگاه سمنان انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه فردی و پرسش‌نامه اضطراب امتحان اشپیل‌برگر بود. دو گروه از دانشجویان در دو نوبت امتحان جداگانه شرکت داشتند. برای گروه اول دانشجویان، قبل از شروع امتحان به مدت 5/2 دقیقه تلاوت قرآن کریم پخش گردید و برای گروه دوم دانشجویان، قبل از شروع امتحان به مدت 5 دقیقه آوای قرآن کریم پخش گردید. پرسش‌نامه اضطراب امتحان قبل و پس از گوش دادن به آوای قرآن توسط دانشجویان تکمیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمره اضطراب امتحان قبل از شروع امتحان در گروهی که 5/2 دقیقه قرآن گوش کردند 6/45 و در گروهی که 5 دقیقه قرآن گوش کردند 3/48 بود که این اختلاف معنی‌دار نبود. در حالی که نمره اضطراب امتحان بعد از تلاوت 5/2 و 5 دقیقه‌ای قرآن کریم به ترتیب 7/40 و 8/46 کاهش یافت که از نظرآماری اختلاف معنی‌داری بود (003/0=P). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که تلاوت 5/2 دقیقه قرآن کریم جهت کاهش اضطراب قبل از شروع امتحان موثرتر از تلاوت 5 دقیقه بود. بنابراین توصیه می‌شود مدیران و سیاست‌گذاران برنامه‌های آموزشی جهت آرامش و کاهش استرس دانشجویان قبل از شروع امتحان از پخش صوت زیبای قرآن به مدت کوتاه استفاده کنند.   CP - IRAN IN - Research Center of Physiology, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran LG - eng PB - Koomesh PG - 477 PT - Research YR - 1399