با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: پویایی علم پزشکی که از زمره مهمترین بخشهای علم در دنیای امروز محسوب میشود اهمیت کار یک پزشک و بالطبع شیوه آموزش پزشکی را حائز اهمیت میسازد. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان رضایتمندی و عوامل موثر بر ارتقاء سطح رضایتمندی کارآموزان و کارورزان بالینی رشته پزشکی از آموزش ارائه شده در بخشهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام پذیرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی ، نظرات 77 نفر از دانشجویان کارآموز و کارورز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در مورد آموزش ارائه شده در بخشهای بالینی و بخش بهداشت دانشگاه در قالب یک پرسشنامه که شامل سوالاتی پیرامون نحوه آموزش بخشهای مختلف بالینی و آموزش مهارتهای بالینی و نیز اطلاعاتی شامل سن و جنس، سال ورود به دانشگاه، نمره امتحان علوم پایه و امتحان پرهانترنی بود جمع آوری گردید. رضایتمندی دانشجویان به صورت سه معیار زیاد، متوسط و کم ارزیابی گردید. در پرسشنامه از دانشجویان درخواست شد که دلایل خود مبنی بر رضایت یا عدم رضایت از بخشهای مورد نظر و راه حلهایی که به نظر آنان میتواند در بهبود روند آموزش موثر باشند ذکر نمایند. اطلاعات بدست آمده پس از کد بندی وارد نرم افزار آماری SPSS شده و تجزیه وتحلیل اطلاعات با استفاده از تست های آماری مجذور Chi، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) و آمار توصیفی صورت گرفت.
نتایج: نتایج بدست آمده رضایتمندی دانشجویان را در حد زیاد نسبت به دوره های آموزشی ذکر شده به صورت زیر نشان داد: طب داخلی 7/25%، مبانی جراحی 4/27%، طب اطفال 5/17%، طب زنان 3/6%، عفونی 5/54%، اعصاب 5/36%، گوش و حلق و بینی 8/54%، چشم پزشکی 5/47%، مسمومیتها 2/21%، روانپزشکی 7/37%، اورولوژی 3/6%، بهداشت 6/17% و آموزش مهارتها 4/17%. بیشترین میزان رضایتمندی در بخشهای داخلی و اطفال مربوط به برگزاری گزارش صبحگاهی و در بخش جراحی مربوط به ویزیت درمانگاه سرپایی و در درجه بعد مربوط به کلاسهای تئوری بخش بود. در بخش زنان کمترین میزان رضایتمندی را دانشجویان از درمانگاه سرپایی و کلاسهای تئوری متذکر بودند. در بخشهای مینور بخشهای گوش و حلق و بینی، عفونی، روانپزشکی و اعصاب به ترتیب بیشترین رضایتمندی دانشجویان را جلب نمودند. میزان رضایتمندی از آموزش بالینی با سن و جنس و مقطع تحصیلی ارتباط معنیدار نداشت ولی میزان رضایتمندی از دریافت مهارتها در کارورزان به طور معنیداری بیش از کارآموزان بود. میزان رضایتمندی از بخش زنان با نمره علوم پایه و پرهاینترنی ارتباط معنی دار داشت.
بحث ونتیجهگیری: در بخشهای ماژور دانشجویان از عدم توجه کافی به راندهای آموزشی، درمانگاههای سرپایی و کلاسهای تئوری ناراضی هستند. در مقابل گزارشات صبحگاهی با رضایتمندی بالای آنان همراه است. نارضایتی بالا از بخش زنان، مسمومیتها و اورولوژی و نیز آموزش اقدامات احیا و لوله گذاری و مدیریت انجام زایمان از مجموعه آموزشهای مهارتهای بالینی، توجه خاص برنامه ریزان آموزشی را طلب مینماید.
زمان زاد B, معزی M, شیرزاد H. Rate of satisfaction and evaluation of medical students (interns and externs) from the quality of clinical education in the Shahre-kord university of medical sciences-2005 . Koomesh 1386; 9 (1) :13-20 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-9-fa.html
زمان زاد بهنام، معزی معصومه، شیرزاد هدایت الله. بررسی میزان رضایتمندی و ارزیابی دانشجویان پزشکی کارآموز وکارورز از کیفیت آموزش دوره بالینی دردانشگاه علوم پزشکی شهرکرد- 1384. كومش. 1386; 9 (1) :13-20