اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87504259
h-index3821
i10-index272121

..
:: جلد 24، شماره 5 - ( مهر و آبان 1401 ) ::
جلد 24 شماره 5 صفحات 673-661 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اعتباریابی و پایاسازی ابزار ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی
فریده ایزدی ثابت ، معصومه سلمانی ، زهرا صفاءی ، فرید غریبی
چکیده:   (690 مشاهده)
هدف: ارتقای مستمر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها امری ضروری بوده و دستیابی به این هدف بدون وجود ابزارها و فرایندهای کارآمد ارزشیابی، مقدور نخواهد است. لذا مطالعه حاضر با هدف تدوین ابزار ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌انجام رسید.
مواد و روشها: در این مطالعه تلفیقی با توجه به اهداف اختصاصی مطالعه از ترکیبی از روش‌های پژوهشی نظیر مطالعه مروری، مصاحبه با صاحب‌نظران و نیز طراحی و استانداردسازی ابزار ارزشیابی و نیز رویکردهای کیفی استفاده گردید. بدین ترتیب که پس از شناسایی مولفه‌های مرتبط با ارزشیابی آموزشی اعضای هیات علمی و دسته‌بندی آن‌ها بر اساس منابع علمی معتبر، مراحل بررسی و تایید روایی محتوایی و صوری ابزار با نظر 10 نفر از صاحب‌نظران حوزه آموزش پزشکی و مدیریت آموزشی که دارای تحصیلات و تجارب حرفه‌ای مرتبط بودند به‌انجام رسید. در گام پایانی، فرایند اجرایی ارزشیابی اعضای هیات علمی بر اساس مشکلات و راه‌کارهای ارائه شده از سوی صاحب‌نظران و صاحبان فرایند، در قالب فلوچارت ترسیم گردید.
یافتهها: ابزار ارزشیابی نهایی دارای 74 مولفه ارزشیابی در 5 حیطه موسوم به اهداف آموزشی، محتوای آموزشی، فرایند یاددهی-یادگیری، ارزشیابی آموزشی، آموزش بالینی/آزمایشگاهی می‌باشد. بیش‌ترین تعداد گویه‌ها به حیطه فرایند یاددهی-یادگیری با 34 گویه؛ و کم‌ترین تعداد نیز به حیطه‌های اهداف آموزشی با 6 گویه اختصاص یافته است. روایی محتوایی ابزار نهایی با کسب امتیاز 92 درصد برای شاخص CVR و 89 درصد برای شاخص CVI قویاً مورد اتفاق نظر صاحب‌نظران قرار گرفت. هم‌چنین روایی صوری پرسش‌نامه با اخذ دیدگاه‌های کیفی صاحب‌نظران درخصوص شیوه نگارش گویه‌های پرسش‌نامه و اعمال دیدگاه‌های آنان به انجام رسید. پایایی پرسش‌نامه نیز با بررسی همسانی درونی آن و کسب نمره 781/0 برای آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت.
نتیجهگیری: ابزار به‌دست آمده در این مطالعه به‌دلیل استفاده از روش‌های معتبر علمی و اجماع قوی صاحب‌نظران بر آن، دارای جامعیت و مقبولیت قابل‌ توجهی می‌باشد. پژوهشگران امیدوارند استفاده از این ابزار و نیز فرایند اجرایی تدوین شده بتواند به انجام ارزشیابی‌های جامع و عینی و متعاقباً ارتقای مستمر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی کمک نماید.
 
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی عملکرد، عضو هیات علمی، روان‌سنجی پرسشنامه.
متن کامل [PDF 1660 kb]   (519 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/8/6 | پذیرش: 1401/1/20 | انتشار: 1401/7/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: 5/64/317


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadisabet F, Salmani M, Safaei Z, Gharibi F. Development and psychometric features of a questionnaire to evaluate the educational performance of faculty members in medical universities. Koomesh 2022; 24 (5) :661-673
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7365-fa.html

ایزدی ثابت فریده، سلمانی معصومه، صفاءی زهرا، غریبی فرید. طراحی، اعتباریابی و پایاسازی ابزار ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی. كومش. 1401; 24 (5) :661-673

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7365-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 24، شماره 5 - ( مهر و آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645