:: جلد 9، شماره 2 - ( 11-1386 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 92-87 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگی‌های فردی و تحصیلی دانشجویان پزشکی ناموفق در مقایسه با دانشجویان موفق
مظفر خزاعی ، منصور رضائی ، صدیقه خزاعی
چکیده:   (14551 مشاهده)
سابقه و هدف: افت تحصیلی و مشروطی دانشجویان یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است. مطالعه حاضر به منظور مقایسه ویژگی‌های فردی و تحصیلی دانشجویان پزشکی ناموفق و موفق در دانشکده پزشکی کرمانشاه انجام گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع مورد شاهدی است و در آن مشخصات فردی و تحصیلی کلیه دانشجویان مشروط ازسال 1380 تا1384 و به تعداد برابر از دانشجویان مشابه از نظر مقطع و سال تحصیلی و با معدل بالاتر از 15 و فاقد مشروطی، جمع‌آوری و در فرم‌های مطالعه ثبت گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس دو گروه از دانشجویان مشروط و غیر مشروط با استفاده از نرم افزار SPSS و جداول توزیع فراوانی، محاسبه میانگین و انحراف معیار انجام گردید. برای مقایسه میانگین متغیرهای کمی در دو گروه از آزمون t مستقل و آزمون F و برای مقایسه دو گروه از نظر متغیر‌های کیفی از آزمون x² و فیشر و برای تعیین همبستگی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: بین دو گروه دانشجویان از نظر سن، جنس، فاصله دیپلم تا دانشگاه، معدل دیپلم، سواد پدر و مادر، تاهل، داشتن شغل اضافی، سهمیه قبولی در کنکور و میانگین تمامی دروس تخصصی در کنکور سراسری اختلاف آماری معنی‌دار وجود داشت ( 05/0> P). اما از لحاظ سکونت در خوابگاه و نوع دیپلم اختلاف معنی‌داری وجود نداشت . بیش‌ترین همبستگی بین افت تحصیلی با سهمیه و معدل دیپلم وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به اختلاف معنی‌دار در بسیاری از ویژگی‌های فردی و تحصیلی بین دانشجویان موفق و ناموفق، توجه و برنامه ریزی خاص در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پزشکی، ویژگی‌های فردی، ویژگی‌های تحصیلی، مشروطی، موفق، ناموفق
متن کامل [PDF 194 kb]   (9964 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1387/6/3 | انتشار: 1386/11/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 9، شماره 2 - ( 11-1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها