بررسی ویژگیهای فردی و تحصیلی دانشجویان پزشکی ناموفق در مقایسه با دانشجویان موفق
|
مظفر خزاعی ، منصور رضائی ، صدیقه خزاعی |
|
|
چکیده: (14551 مشاهده) |
سابقه و هدف: افت تحصیلی و مشروطی دانشجویان یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است. مطالعه حاضر به منظور مقایسه ویژگیهای فردی و تحصیلی دانشجویان پزشکی ناموفق و موفق در دانشکده پزشکی کرمانشاه انجام گردید.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع مورد شاهدی است و در آن مشخصات فردی و تحصیلی کلیه دانشجویان مشروط ازسال 1380 تا1384 و به تعداد برابر از دانشجویان مشابه از نظر مقطع و سال تحصیلی و با معدل بالاتر از 15 و فاقد مشروطی، جمعآوری و در فرمهای مطالعه ثبت گردید. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس دو گروه از دانشجویان مشروط و غیر مشروط با استفاده از نرم افزار SPSS و جداول توزیع فراوانی، محاسبه میانگین و انحراف معیار انجام گردید. برای مقایسه میانگین متغیرهای کمی در دو گروه از آزمون t مستقل و آزمون F و برای مقایسه دو گروه از نظر متغیرهای کیفی از آزمون x² و فیشر و برای تعیین همبستگی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: بین دو گروه دانشجویان از نظر سن، جنس، فاصله دیپلم تا دانشگاه، معدل دیپلم، سواد پدر و مادر، تاهل، داشتن شغل اضافی، سهمیه قبولی در کنکور و میانگین تمامی دروس تخصصی در کنکور سراسری اختلاف آماری معنیدار وجود داشت ( 05/0> P). اما از لحاظ سکونت در خوابگاه و نوع دیپلم اختلاف معنیداری وجود نداشت . بیشترین همبستگی بین افت تحصیلی با سهمیه و معدل دیپلم وجود داشت.
نتیجه گیری: با توجه به اختلاف معنیدار در بسیاری از ویژگیهای فردی و تحصیلی بین دانشجویان موفق و ناموفق، توجه و برنامه ریزی خاص در این زمینه ضروری به نظر میرسد. |
|
واژههای کلیدی: دانشجویان پزشکی، ویژگیهای فردی، ویژگیهای تحصیلی، مشروطی، موفق، ناموفق |
|
متن کامل [PDF 194 kb]
(9964 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1387/6/3 | انتشار: 1386/11/26
|
|
|
|