بررسی رابطه بین میزان و مولفههای رفتاری استرس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان گروه پزشکی
|
نعمت ستوده اصل ، راهب قربانی ، فاطمه رهایی ، محمدرضا عسگری |
|
|
چکیده: (3186 مشاهده) |
هدف: یکی از عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی، عوامل استرسزا میباشد. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین میزان و مولفههای رفتاری استرس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان گروه پزشکی بود.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که روی 408 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 95-1394 انجام گرفت. روش نمونهگیری این تحقیق چندمرحلهای بود. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استرس دوران دانشجویی گادزلا استفاده شد. شاخص پیشرفت تحصیلی میانگین نمرات پایان ترم دانشجویان بود.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد همبستگی مستقیم و معنیداری بین پیشرفت تحصیلی با نمره کلی استرس دانشجویان وجود ندارد (728/0=P و 017/0-=r). بین مولفه رفتاری استرس و پیشرفت تحصیلی همبستگی منفی و معنیداری مشاهده شد (046/0=P و 120/0-=r).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از عدم وجود رابطه بین نمره استرس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان است، اما بین مولفههای رفتاری استرس و پیشرفت تحصیلی، همبستگی معنیداری در جهت منفی وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میشود با برگزاری کلاسهای آموزشی مدیریت استرس برای دانشجویان به آنها در جهت مواجهه با استرسهای پیش رو کمک شود.
|
|
واژههای کلیدی: فشار روانی، اضطراب، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 2149 kb]
(802 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/3/9 | پذیرش: 1398/1/31 | انتشار: 1398/8/7
|
|
|
|