اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87554266
h-index3821
i10-index272121

..
:: جلد 22، شماره 1 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 144-138 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش درمانی وست مید بر لکنت کودکان پیش‌دبستانی
زهرا ایلخانی ، بیژن شفیعی ، نرگس جعفری ، شکیبا هادیان دهکردی
چکیده:   (4678 مشاهده)
هدف: درمان زودهنگام در کودکان پیش‌دبستانی دارای لکنت، جهت کاهش مشکلات احتمالی در بزرگسالی و عدم ایجاد لکنت مزمن مورد تاکیید قرار گرفته است. روش درمانی گفتار هجایی از جمله روش‌های درمانی مفید برای این کودکان به شمار می‌رود. هدف مطالعه حاضر، بررسی  اثربخشی روش درمانی وست مید را بر کودکان پیش‌دبستانی دارای لکنت بود. مواد و روش‌ها: 6 کودک مبتلا به لکنت در محدوده سنی 3 تا 6 ساله در این مطالعه شرکت کردند. مقیاس اندازه‌گیری شدت لکنت در این افراد درصد هجای لکنت شده (%SS) بود. ابتدا روش درمانی مورد نظر در فاز 1a به همه کودکان و والدین در کلینیک آموزش داده شد. سپس این روش توسط مادر در منزل برای 4 تا 6 بار در روز به صورت هجا به هجا با سرعت طبیعی گفتار حداقل برای 10 هفته اجرا شد. یافته‌ها: داده‌ها با روش Visual Analysis مورد تحلیل قرار گرفتند. 33 درصد از شرکت‌کنندگان توانستند به فاز دوم از مرحله اول درمان وارد شوند. در 5 نفر از آن‌ها کاهش بیش از 50 درصد شدت لکنت به صورت با ثبات بعد از حداقل 10 جلسه درمانی دیده شد. نمونه‌های گرفته شده از مادر در منزل نیز کاهش شدت لکنت با این روش درمانی را، همانند نمونه‌های کلینیکی نشان داد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که حتی فاز اول روش درمانی گفتار هجایی می‌تواند در کاهش شدت لکنت در کودکان پیش‌دبستانی موثر باشد.  
واژه‌های کلیدی: کودکان پیش‌دبستانی، گفتار درمانی، لکنت، مداخله اولیه
متن کامل [PDF 731 kb]   (4664 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/2/27 | پذیرش: 1398/3/25 | انتشار: 1398/10/14
فهرست منابع
1. [1] Alm PA. Stuttering and the basal ganglia circuits: a critical review of possible relations. J Commun Disord 2004; 37: 325-369. [DOI:10.1016/j.jcomdis.2004.03.001] [PMID]
2. [2] Craig A, Hancock K, Tran Y, Craig M, Peters K. Epidemiology of stuttering in the community across the entire life span. J Speech Lang Hear Res 2002; 45: 1097-1105. [DOI:10.1044/1092-4388(2002/088)]
3. [3] Ingham JC. Evidence-based treatment of stuttering: I. Definition and application. J Fluency Disord 2003; 28: 197-207. [DOI:10.1016/S0094-730X(03)00038-X]
4. [4] Bloodstein O. Some empirical observations about early stuttering: A possible link to language development. J Commun Disord 2006; 39: 185-191. [DOI:10.1016/j.jcomdis.2005.11.007] [PMID]
5. [5] Lu C, Peng D, Chen C, Ning N, Ding G, Li K, et al. Altered effective connectivity and anomalous anatomy in the basal ganglia-thalamocortical circuit of stuttering speakers. Cortex 2010; 46: 49-67. [DOI:10.1016/j.cortex.2009.02.017] [PMID]
6. [6] Toyomura A, Fujii T, Kuriki S. Effect of external auditory pacing on the neural activity of stuttering speakers. Neuroimage 2011; 57: 1507-1516. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2011.05.039] [PMID]
7. [7] Fransella F. The "rhythm effect" in stuttering as a function of predictability of utterance. Behav Res Ther 1971; 9: 265-271. [DOI:10.1016/0005-7967(71)90012-X]
8. [8] Trajkovski N, Andrews C, Onslow M, Packman A, O'Brian S, Menzies R. Using syllable-timed speech to treat preschool children who stutter: A multiple baseline experiment. J Fluency Disord 2009; 34: 1-10. [DOI:10.1016/j.jfludis.2009.01.001] [PMID]
9. [9] Yairi E, Ambrose NG. Early childhood stuttering I: Persistency and recovery rates. J Speech Lang Hear Res 1999; 42: 1097-1112. [DOI:10.1044/jslhr.4205.1097] [PMID]
10. [10] Rezai H, Mohseni MT, Rezapour Mirsaleh Y, Sadollahi A, Ghorbani R. Role of metacognitive beliefs in prediction of anxiety level and stuttering severity in people with stuttering. Koomesh 2014; 16: 14-22.
11. [11] Packman A, Onslow M, van Doorn J. Prolonged speech and modification of stuttering: Perceptual, acoustic, and electroglottographic data. J Speech Hear Res 1994; 37: 724-737. [DOI:10.1044/jshr.3704.724] [PMID]
12. [12] Jakšić SJ, Onslow M. The science and practice of stuttering treatment: A symposium: Wiley-Blackwell; 2012: 32: 256-276. [DOI:10.1002/9781118702796]
13. [13] Jaksic SJ, Onslow M. The Science and Practice of Stuttering Treatment: A Symposium: John Wiley & Sons; 2012: 35: 230-247. [DOI:10.1002/9781118702796]
14. [14] Van Riper C. The treatment of stuttering: Oxford. Prentice Hall; 1973: 56: 136-167.
15. [15] Trajkovski N, Andrews C, O'Brian S, Onslow M, Packman A. Treating stuttering in a preschool child with syllable timed speech: A case report. Behav Change 2006; 23: 270-277. [DOI:10.1375/bech.23.4.270]
16. [16] Trajkovski N, Andrews C, Onslow M, O'Brian S, Packman A, Menzies R. A phase II trial of the Westmead Program: Syllable-timed speech treatment for pre-school children who stutter. Int J Speech Lang Pathol 2011; 13: 500-509. [DOI:10.3109/17549507.2011.578660] [PMID]
17. [17] Andrews C, O'Brian S, Harrison E, Onslow M, Packman A, Menzies R. Syllable-timed speech treatment for school-age children who stutter: A phase I trial. Lang Speech Hear Serv Sch 2012; 43: 359-369. [DOI:10.1044/0161-1461(2012/11-0038)]
18. [18] Andrews C. Syllable timed speech treatment for school-age children who stutter 2014; 14: 211-218.
19. [19] de Sonneville-Koedoot C, Stolk E, Rietveld T, Franken M-C. Direct versus indirect treatment for preschool children who stutter: The RESTART randomized trial. PloS One 2015; 10: e0133758. [DOI:10.1371/journal.pone.0133758] [PMID] [PMCID]
20. [20] Lowe R, O'brian S, Onslow M. Review of telehealth stuttering management. Folia Phoniatr Logop 2013; 65: 223-238. [DOI:10.1159/000357708] [PMID]
21. [21] Kully D. Telehealth in speech pathology: Applications to the treatment of stuttering. J Telemed Telecare 2000; 6: 39-41. [DOI:10.1258/1357633001935509] [PMID]
22. [22] Stuttering Counter (Mobile application software) Retrieved from https://cafebazaar.ir/developer/824308112923/?l=en; 2016.
23. [23] Kingston M, Huber A, Onslow M, Jones M, Packman A. Predicting treatment time with the Lidcombe Program: Replication and meta-analysis. Int J Lang Commun Disord 2003; 38: 165-177. [DOI:10.1080/1368282031000062882] [PMID]
24. [24] Karimi H, O'Brian S, Onslow M, Jones M, Menzies R, Packman A. Unscheduled telephone calls to measure percent syllables stuttered during clinical trials. J Speech Lang Hear Res 2013; 56: 1455-1461. [DOI:10.1044/1092-4388(2013/12-0264)]
25. [25] Kratochwill TR, Hitchcock J, Horner R, Levin JR, Odom S, Rindskopf D, et al. Single-case designs technical documentation. What works Clearinghouse 2010; 34: 1-23.
26. [26] Andrews G, Craig A. Stuttering: Overt and covert measurement of the speech of treated subjects. J Speech Hear Disord 1982; 47: 96-99. [DOI:10.1044/jshd.4701.96] [PMID]
27. [27] Hoff E. How social contexts support and shape language development. Dev Rev 2006; 26: 55-88. [DOI:10.1016/j.dr.2005.11.002]
28. [28] Nelson L, Gregory H. Language formulation related to disfluency and stuttering. Stuttering therapy: Prevention and intervention with children 1986; 12: 19-38.
29. [1] Alm PA. Stuttering and the basal ganglia circuits: a critical review of possible relations. J Commun Disord 2004; 37: 325-369. [DOI:10.1016/j.jcomdis.2004.03.001] [PMID]
30. [2] Craig A, Hancock K, Tran Y, Craig M, Peters K. Epidemiology of stuttering in the community across the entire life span. J Speech Lang Hear Res 2002; 45: 1097-1105. [DOI:10.1044/1092-4388(2002/088)]
31. [3] Ingham JC. Evidence-based treatment of stuttering: I. Definition and application. J Fluency Disord 2003; 28: 197-207. [DOI:10.1016/S0094-730X(03)00038-X]
32. [4] Bloodstein O. Some empirical observations about early stuttering: A possible link to language development. J Commun Disord 2006; 39: 185-191. [DOI:10.1016/j.jcomdis.2005.11.007] [PMID]
33. [5] Lu C, Peng D, Chen C, Ning N, Ding G, Li K, et al. Altered effective connectivity and anomalous anatomy in the basal ganglia-thalamocortical circuit of stuttering speakers. Cortex 2010; 46: 49-67. [DOI:10.1016/j.cortex.2009.02.017] [PMID]
34. [6] Toyomura A, Fujii T, Kuriki S. Effect of external auditory pacing on the neural activity of stuttering speakers. Neuroimage 2011; 57: 1507-1516. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2011.05.039] [PMID]
35. [7] Fransella F. The "rhythm effect" in stuttering as a function of predictability of utterance. Behav Res Ther 1971; 9: 265-271. [DOI:10.1016/0005-7967(71)90012-X]
36. [8] Trajkovski N, Andrews C, Onslow M, Packman A, O'Brian S, Menzies R. Using syllable-timed speech to treat preschool children who stutter: A multiple baseline experiment. J Fluency Disord 2009; 34: 1-10. [DOI:10.1016/j.jfludis.2009.01.001] [PMID]
37. [9] Yairi E, Ambrose NG. Early childhood stuttering I: Persistency and recovery rates. J Speech Lang Hear Res 1999; 42: 1097-1112. [DOI:10.1044/jslhr.4205.1097] [PMID]
38. [10] Rezai H, Mohseni MT, Rezapour Mirsaleh Y, Sadollahi A, Ghorbani R. Role of metacognitive beliefs in prediction of anxiety level and stuttering severity in people with stuttering. Koomesh 2014; 16: 14-22.
39. [11] Packman A, Onslow M, van Doorn J. Prolonged speech and modification of stuttering: Perceptual, acoustic, and electroglottographic data. J Speech Hear Res 1994; 37: 724-737. [DOI:10.1044/jshr.3704.724] [PMID]
40. [12] Jakšić SJ, Onslow M. The science and practice of stuttering treatment: A symposium: Wiley-Blackwell; 2012: 32: 256-276. [DOI:10.1002/9781118702796]
41. [13] Jaksic SJ, Onslow M. The Science and Practice of Stuttering Treatment: A Symposium: John Wiley & Sons; 2012: 35: 230-247. [DOI:10.1002/9781118702796]
42. [14] Van Riper C. The treatment of stuttering: Oxford. Prentice Hall; 1973: 56: 136-167.
43. [15] Trajkovski N, Andrews C, O'Brian S, Onslow M, Packman A. Treating stuttering in a preschool child with syllable timed speech: A case report. Behav Change 2006; 23: 270-277. [DOI:10.1375/bech.23.4.270]
44. [16] Trajkovski N, Andrews C, Onslow M, O'Brian S, Packman A, Menzies R. A phase II trial of the Westmead Program: Syllable-timed speech treatment for pre-school children who stutter. Int J Speech Lang Pathol 2011; 13: 500-509. [DOI:10.3109/17549507.2011.578660] [PMID]
45. [17] Andrews C, O'Brian S, Harrison E, Onslow M, Packman A, Menzies R. Syllable-timed speech treatment for school-age children who stutter: A phase I trial. Lang Speech Hear Serv Sch 2012; 43: 359-369. [DOI:10.1044/0161-1461(2012/11-0038)]
46. [18] Andrews C. Syllable timed speech treatment for school-age children who stutter 2014; 14: 211-218.
47. [19] de Sonneville-Koedoot C, Stolk E, Rietveld T, Franken M-C. Direct versus indirect treatment for preschool children who stutter: The RESTART randomized trial. PloS One 2015; 10: e0133758. [DOI:10.1371/journal.pone.0133758] [PMID] [PMCID]
48. [20] Lowe R, O'brian S, Onslow M. Review of telehealth stuttering management. Folia Phoniatr Logop 2013; 65: 223-238. [DOI:10.1159/000357708] [PMID]
49. [21] Kully D. Telehealth in speech pathology: Applications to the treatment of stuttering. J Telemed Telecare 2000; 6: 39-41. [DOI:10.1258/1357633001935509] [PMID]
50. [22] Stuttering Counter (Mobile application software) Retrieved from https://cafebazaar.ir/developer/824308112923/?l=en; 2016.
51. [23] Kingston M, Huber A, Onslow M, Jones M, Packman A. Predicting treatment time with the Lidcombe Program: Replication and meta-analysis. Int J Lang Commun Disord 2003; 38: 165-177. [DOI:10.1080/1368282031000062882] [PMID]
52. [24] Karimi H, O'Brian S, Onslow M, Jones M, Menzies R, Packman A. Unscheduled telephone calls to measure percent syllables stuttered during clinical trials. J Speech Lang Hear Res 2013; 56: 1455-1461. [DOI:10.1044/1092-4388(2013/12-0264)]
53. [25] Kratochwill TR, Hitchcock J, Horner R, Levin JR, Odom S, Rindskopf D, et al. Single-case designs technical documentation. What works Clearinghouse 2010; 34: 1-23.
54. [26] Andrews G, Craig A. Stuttering: Overt and covert measurement of the speech of treated subjects. J Speech Hear Disord 1982; 47: 96-99. [DOI:10.1044/jshd.4701.96] [PMID]
55. [27] Hoff E. How social contexts support and shape language development. Dev Rev 2006; 26: 55-88. [DOI:10.1016/j.dr.2005.11.002]
56. [28] Nelson L, Gregory H. Language formulation related to disfluency and stuttering. Stuttering therapy: Prevention and intervention with children 1986; 12: 19-38.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ilkhani Z, Shafiei B, Jafari N, Hadian Dehkordi S. Effectiveness of the Westmead therapeutic method on preschool children with stuttering. Koomesh 1398; 22 (1) :138-144
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4823-fa.html

ایلخانی زهرا، شفیعی بیژن، جعفری نرگس، هادیان دهکردی شکیبا. اثربخشی روش درمانی وست مید بر لکنت کودکان پیش‌دبستانی. كومش. 1398; 22 (1) :138-144

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4823-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 22، شماره 1 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645