اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87054220
h-index3821
i10-index271121

..
:: جلد 21، شماره 2 - ( بهار 1398 1398 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 317-312 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی برخط بر کیفیت خواب، میزان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان شهر سمنان
قاسم دیماذر ، مهدی کاهویی ، مریم فروزان ، فاطمه اسکندری
چکیده:   (5249 مشاهده)
هدف: شبکه‌های اجتماعی به طور فزاینده وارد زندگی افراد نوجوان شده است که در حال حاضر بیش از 90 درصد نوجوانان در شب و روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. شواهد حاکی از آن است که به طور روزافزون یک ارتباط بین استفاده شبکه‌های اجتماعی و جنبه‌های مختلف از سلامتی افراد نوجوان شامل خواب و سلامت روان وجود دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کیفیت خواب، افسردگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی شهر سمنان بود. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع کاربردی می‌باشد که به صورت مقطعی در سال1396 در شهر سمنان انجام گرفت. جامعه آماری در این مطالعه، مدارس مقطع متوسطه (دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی) شهر سمنان بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه استاندارد کیفیت خواب پیترزبورگ و سلامت روان PHQ استفاده شد و یک پرسش‌نامه برگرفته از پرسش‌نامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده شد که پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی رابطه معنی‌دار وجود داشت. هم‌چنین بین کیفیت خواب و میزان افسردگی دانش‌آموزان با میزان استفاده آنان از شبکه‌های اجتماعی رابطه معنی‌دار وجود داشت (000/0= P). دیگر مطالعه نتایج نشان داد 41 درصد دانش‌آموزان از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده می‌کردند. هم‌چنین 4/36 درصد از دانش‌آموزان در طول روز یک تا دو ساعت استفاده می‌کردند. نتیجه‌گیری: بنابر نتایج مطالعه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در طول روز توسط دانش‌آموزان تاثیرات منفی بر روی عملکرد تحصیلی آنان دارد. هم‌چنین مدت زمان استفاده روزانه دانش‌آموزان از شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش کیفیت خواب و افزایش میزان افسردگی آنان منجر می‌شود.  
واژه‌های کلیدی: رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی برخط، سنجش آموزشی، افسردگی، خواب
متن کامل [PDF 1576 kb]   (1373 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/1/19 | پذیرش: 1397/7/18 | انتشار: 1397/12/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Deimazar G, Kahouei M, Forouzan M, Skandari F. Effects of online social networks on sleep quality, depression rate, and academic performance of high school students. Koomesh 1398; 21 (2) :312-317
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4745-fa.html

دیماذر قاسم، کاهویی مهدی، فروزان مریم، اسکندری فاطمه. بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی برخط بر کیفیت خواب، میزان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان شهر سمنان. كومش. 1398; 21 (2) :312-317

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4745-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21، شماره 2 - ( بهار 1398 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645