:: جلد 21، شماره 2 - ( بهار 1398 1398 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 276-285 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان‌سنجی ابزار سنجش رفتارهای پیشگیرانه از ایدز در دانش‌آموزان دبیرستانی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی از نگاه دبیران و والدین «یک مطالعه مبتنی بر نظریه، جمعیت و فرهنگ ایران»
محمد مسعود وکیلی، لیلا باباخانی، زینب محرابی، کورش کمالی، معصومه نمدیان، الهام شکیبازاده
چکیده:   (613 مشاهده)
هدف: ایدز به سرعت در خاورمیانه و ایران در حال گسترش است. یکی از مدل‌های مناسب جهت بررسی رفتارهای پیشگیرانه از ایدز، الگوی اعتقاد بهداشتی است که شامل پنج سازه حساسیت، شدت، منافع، موانع و خودکارآمدی درک‌شده می‌باشد. هدف این مطالعه طراحی و ارزیابی روایی و پایایی ابزار سنجش رفتارهای پیشگیرانه ایدز از نظر دبیران و والدین دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر زنجان بود.
مواد و روشها: ابتدا با بررسی متون، تعداد 58 گویه متناسب با رفتارهای پیشگیرانه از ایدز تدوین شد و به دو روش کمی و کیفی، با مشارکت گروه هدف و پانل خبرگان، روایی صوری و محتوایی ابزار ارزیابی شد. هم‌بستگی درونی گویه‌ها و ثبات ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ و آزمون– بازآزمون تأیید شد.
یافتهها: با ارزیابی روایی صوری و محتوایی، و محاسبه‌ی شاخص تأثیر آیتم بالای 5/1، نسبت روایی محتوای بالای 49/0 و شاخص روایی بالای 79/0، ابزار تحقیق با 46 گویه طراحی شد. با تحلیل عاملی اکتشافی تعداد 35  گویه، با بار عاملی بیش‌تر از 40/0 و در شش گروه شامل حساسیت و شدت درک شده، منافع و موانع درک شده فردی و آموزشی و خودکارآمدی درک شده و قدرت پیشگویی‌کنندگی مابین 49/59% تا 20/67% تأیید شد. پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 80/0 تا 85/0 و شاخص ضریب هم‌بستگی 86/0 تا 96/0 تأیید شد.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد ابزار سنجش سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی در مورد رفتارهای پیشگیرانه از ایدز دانش‌آموزان، از نظر دبیران و والدین، از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و با ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی جمعیت ایران تناسب دارد.
 
واژه‌های کلیدی: اچ آی وی/ ایدز، الگوی اعتقاد بهداشتی، روان‌سنجی، روایی محتوا، تحلیل عاملی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 3225 kb]   (163 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۸


XML   English Abstract   Print



جلد 21، شماره 2 - ( بهار 1398 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها