:: جلد 20، شماره 2 - ( بهار 1397 – ویژه نامه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت 1397 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 262-256 برگشت به فهرست نسخه ها
سرمایه‌های اجتماعی و روان‌شناختی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
نعمت ستوده‌اصل ، مهدی کاهویی ، عادله سن سبلی ، فهیمه فوداجی
چکیده:   (28842 مشاهده)
هدف: دانشجویان قشر عظیم جامعه هستند و سلامتی اجتماعی و روان‌شناختی آن‌ها برای جامعه ارزش بالایی دارد. سرمایه‌های اجتماعی و روان‌شناختی به عنوان یک عامل مهم، می‌توانند به پیشرفت تحصیلی دانشجویان کمک کنند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و روان‌شناختی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام گرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه کاربردی از نوع پیمایشی بوده که بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 95-1394  انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن و پرسش‌نامه سرمایه روان‌شناختی لوتانز بود. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد، بین سرمایه روان‌شناختی و اجتماعی دانشجویان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد (41/0=r، 001/0=p). هم‌چنین نتایج نشان داد که بین سرمایه روان‌شناختی و اجتماعی دانشجویان با سن و جنسیت و وضعیت تأهل ارتباط معنی‌داری وجود نداشت (05/0p>). نتایج نشان داد بین پیشرفت تحصیلی با سرمایه‌های روان‌شناختی (23/0=r ، 001/0=p) و نیز با سرمایه اجتماعی (29/0=r، 04/0=p) دانشجویان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش سرمایه روان‌شناختی و اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی است. با توجه به نتایج به دست آمده اجرای برنامه‌هایی به منظور ارتقای سرمایه اجتماعی و روان‌شناختی دانشجویان می‌تواند به بهبود و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان کمک نماید
واژه‌های کلیدی: سرمایه روان‌شناختی، پیشرفت تحصیلی، سرمایه اجتماعی، دانشجو
متن کامل [PDF 549 kb]   (1159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/7/1 | پذیرش: 1396/11/2 | انتشار: 1396/12/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 2 - ( بهار 1397 – ویژه نامه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها