با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
هدف: اختلالهای یادگیری خاص، یکی از شایعترین اختلالهای دوران کودکی است که استفاده از روش موثر در بهبود مشکلات آنها از اهمیت زیادی برخوردار است لذا در پژوهش حاضر اثر یکپارچگی حسی با تاکید بر حواس عمقی و دهلیزی به عنوان یک روش درمانی بر بهبود مشکلات عملکرد عصب روانشناختی این اختلال مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روشها: روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. از بین دانشآموزان 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلالهای یادگیری خاص مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-95 در شهر سمنان، پس از اجرای آزمون تشخیصی مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (CLDQ)، 30 دانشآموز مبتلا به اختلالهای یادگیری خاص به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش هفتهای دو بار و طی 12 جلسه دو ساعته، مداخله یکپارچگی حسی را دریافت و گروه گواه روش درمانی را دریافت نکردند. مشکلات عملکرد عصب روانشناختی با استفاده از آزمون عصب روانشناختی کانرز ارزیابی شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگینهای دو گروه آزمایش و گواه در عملکرد عصب روانشناختی در مرحله پسآزمون تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0P
Ebrahimi M, Baezzat F, Danaiefard F. Effectiveness of sensory integration on the psychological nervous symptoms of learning disability disorder. Koomesh 1398; 21 (3) :486-492 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4266-fa.html