:: جلد 20، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 457-453 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی در کودکان طیف اوتیسم
علیرضا آغاز ، فرانک صالحی ، فاطمه تاکی ، حسین جدیدی ، اکبر بهرامی ، احسان همتی
چکیده:   (4420 مشاهده)
هدف: آگاهی واج شناختی دانش فرد از واحدهای سازنده زبان یا حساسیت وی به صداهای زبان است و یک پیش‌بینی‌کننده مهم برای مهارت خواندن در کودکان دارای اوتیسم است. مطالعات خارجی پیشین نشان دادند که کودکان طیف اوتیسم مشکلاتی در فراگیری مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی دارند. هدف از این پژوهش، تعیین الگوی مهارت‌های آگاهی واج‌‌شناختی در کودکان طیف اوتیسم و مقایسه آن با کودکان طبیعی است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد، 10 کودک دارای اختلال طیف اوتیسم و 10 کودک دارای رشد طبیعی انتخاب شدند که از لحاظ سن عقلی و جنس با یک‌دیگر همسان‌سازی شده بودند. برای بررسی مهارت آگاهی واج‌شناختی آزمودنی‌ها از آزمون شنیداری مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی "آشا-5" استفاده و نتایج در چک‌لیست مورد نظر ثبت شد. یافته‌ها: در این پژوهش میانگین و انحراف معیار پاسخ افراد بر حسب جنسیت با یک‌دیگر مقایسه شده است. بر اساس تحلیل داده‌ها، بین مهارت‌های آگاهی از هجا، قافیه و واج در دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (001/0p
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم، آگاهی واج شناختی، خواندن، کودکان
متن کامل [PDF 1171 kb]   (998 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/5/1 | پذیرش: 1396/12/19 | انتشار: 1397/4/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها