:: جلد 20، شماره 1 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 104-96 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت خواب و علل و پیامدهای مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان-1395
مهشید بهرامی ، علیرضا دهدشتی ، میثم کرمی
چکیده:   (4952 مشاهده)
هدف: زندگی در خوابگاه می‌تواند بر کیفیت و کمیت خواب دانشجویان تأثیرگذار بوده و باعث کاهش عمل‌کرد و افت تحصیلی دانشجویان شود. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی میزان کیفیت خواب و علل و پیامدهای مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان اجرا گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بود. نمونه پژوهش شامل 249 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان بودند که به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق‌ساخته با بهره‌گیری از سنجش کیفیت خواب پیتزبورگ بوده که توسط خود شرکت‌کنندگان تکمیل گردیده است. یافته‌ها: میانگین سن دانشجویان در این مطالعه 2/91±21/78‌ سال بود. در‌ مجموع، 80/7% دانشجویان دختر و 72/1% از دانشجویان پسر دارای کیفیت خواب نامطلوب بودند. بیش‌ترین علت اختلال در خواب دانشجویان وجود ‌مشغولیت ذهنی و فکری گزارش شده است (53/8%). هم‌چنین در حدود نیمی از دانشجویان احساس خواب‌آلودگی بیش از اندازه را در کلاس به‌عنوان پیامد اختلال خواب بیان نمودند. نتیجه‌گیری: بر اساس این مطالعه کیفیت خواب دانشجویان ساکن در خوابگاه در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. اختلالات ناشی از خواب باید به‌عنوان یک معضل مهم بهداشتی در میان دانشجویان ساکن خوابگاه مورد توجه قرار گیرد. اتخاذ تدابیر مناسب در راستای بررسی علل اختلال خواب دانشجویان و کاهش پیامدهای سوء ناشی از آن می‌تواند موجب ارتقاء کیفیت خواب دانشجویان و عمل‌کرد تحصیلی آنان شود.
واژه‌های کلیدی: بهداشت خواب، علیت، محیط اجتماعی، دانشجویان
متن کامل [PDF 770 kb]   (1178 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/9/21 | پذیرش: 1396/6/15 | انتشار: 1396/10/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 1 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها