:: جلد 1، شماره 2 - ( 11-1378 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 18-11 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی درونی، فرایندی برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی: مورد گروه آموزش داخلی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
شاهرخ موسوی ، عباس بازرگان ، فرهاد ملک ، مجتبی ملک ، مهدی بابایی ، فرحناز قهرمانفرد ، سعید حاج آقاجانی
چکیده:   (20068 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به نقش اساسی ارزیابی در ارتقا و نیز تضمین کیفیت آموزشی، هدف این مطالعه ارزیابی درونی گروه آموزش داخلی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بود. مواد و روش ها: از الگوی اعتبار بخشی برای ارزیابی درونی استفاده شده است. بدین منظور در خرداد 1377 ارزیابی در شش زمینه اهداف آموزشی، درمانی، پژوهشی، جایگاه سازمانی، فرایند تدریس و عوامل پشتیبانی صورت گرفت. عوامل مورد ارزیابی در اهداف آموزشی دوره های کارآموزی، کارورزی و سه سال اول دوره دستیاری، در اهداف درمانی شامل امکانات تشخیصی (آزمایشگاه، تصویربرداری، آندوسکوپی) و درمانی، در اهداف پژوهشی شامل تعداد پایان نامه های راهنمایی شده، شرکت در سمینارها و کنگره ها، ارائه مقاله در کنگره و چاپ مقاله در مجلات پزشکی توسط اعضای گروه، در جایگاه سازمانی شامل ارزیابی مدیر، شورا و اعضای گروه و در بخش پشتیبانی شامل نیروی اساسی و فضا و تجهیزات بوده است. برای جمع آوری داده ها از 37 پرسشنامه ویژه و 550 ملاک تعیین شده استفاده و امتیاز ارزیابی از میانگین نمرات ملاک ها (بین یک تا پنج) بدست آمده است که براساس طبقه بندی گورمن تعریف و تجزیه و تحلیل شد. ضمنا امتیاز کمتر از 2.6 کمتر از حد مطلوب «ناموفق» تعریف شد. یافته ها: در ارزیابی اهداف آموزشی بالاترین امتیاز (3.45) در سال اول دستیاری و کمترین امتیاز (2.58) برای کارآموزی به دست آمد و در مجموع اهداف آموزشی با امتیاز 3.14 در طبقه «بیش از رضایت بخش» گورمن واقع شدند. در ارزیابی امکانات تشخیصی و اهداف درمانی بالاترین امتیاز (4) برای بخش آندوسکوپی و کمترین امتیاز (2.8) برای امکانات بهداشتی به دست آمد و اهداف درمانی در مجموع با امتیاز 4.1 در طبقه «قوی» گورمن قرار گرفت. در ارزیابی جایگاه سازمانی، برای مدیر 3.42 امتیاز، برای شورا 3.8 امتیاز و برای اعضا 2.9 امتیاز به دست آمدند. اهداف پژوهشی با امتیاز 2.67 در طبقه «رضایت بخش» عوامل پشتیبانی با امتیاز 3.70 در طبقه خوب قرار گرفتند. نتیجه گیری: نتایج فوق نشان می دهد که گروه آموزشی داخلی در مجموع کسب امتیاز 3.34 در طبقه «بیش از رضایت بخش» گورمن قرار گرفت که نشانگر کارکرد مطلوب گروه می باشد. ولی در 18 درصد ملاک ها، نتایج کمتر از حد مطلوب بوده است که یک سوم آن مربوط به ملاک های بهداشتی بوده است. هر چند نتایج ارزیابی در تمامی موارد موفقیت آمیز بوده است اما نتایج حاصله در زمینه های پژوهشی، اعضا گروه و بهداشتی نشان از ضعف گروه می باشد. با توجه به شناسایی ملاک های ناموفق پیشنهادهای لازم جهت رفع نارسایی های ارائه شده است.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی درونی، ارزشیابی، آموزش، گروه داخلی، ارتقاء کیفیت
متن کامل [PDF 1261 kb]   (2533 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/11/13 | انتشار: 1378/11/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 1، شماره 2 - ( 11-1378 ) برگشت به فهرست نسخه ها