:: جلد 1، شماره 3 - ( 2-1379 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 27-11 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر مدل های ساده و پیچیده یادگیری حرکتی روی عملکرد اندام فوقانی بیماران دچار Facioscapulohumeral muscular dystrophy حین فعالیت های روزمره
امیرهوشنگ بختیاری ، جوان فینیکس ، سایمون فراستیک ، ریچارد ادوارد
چکیده:   (16811 مشاهده)
مقدمه: عمده مشکل بیماران دیستروفی انجام فعالیتهای روزمره می باشد که به دلیل ضعف عضلات اندام فوقانی موجب وابستگی آنها می گردد. هدف توانبخشی این بیماران افزایش کارایی اندام فوقانی در جهت ایجاد استقلال در زندگی شخصی است. در این مطالعه اثر یادگیری حرکتی روی کارایی اندام فوقانی بررسی شد. روش کار: دو مطالعه مختلف برای بررسی اثر یادگیری حرکتی و پیچیدگی مدل یادگیری روی عملکرد اندام فوقانی طراحی و دو مدل ساده و پیچیده حرکتی براساس عمل نوشیدن شبیه سازی گردید. در مطالعه اول 7 بیمار FSHD) Facioscapulohumeral muscular dystrophy) و 7 داوطلب سالم شرکت کردند. عملکرد اندام فوقانی با ثبت الکترومیوگرافی (EMG) عضلات Biceps و Brachioradialis، شتاب حرکت، Flexion آرنج، Flexion و Abduction شانه، مدت زمان اجرا و زمان واکنش (RT ،Reaction time) عمل شبه نوشیدن قبل و بعد از 30 دقیقه تمرین مدل پیچیده ارزیابی شد. مطالعه دوم با مدل ساده یادگیری و با همکاری 6 داوطلب سالم و 6 بیمار FSHD دیگر انجام گردید. به استثنای ثبت EMG عضلات Triceps و Deltoid به جای Brachioradialis سایر متغیرها مشابه آزمایش اول بود. یافته ها: هر دو مطالعه نشان دادند که بیماران FSHD در مقایسه با داوطلبان سالم مقادیر بیشتری را برای همه متغیرها به استثنای Flexion شانه و RT دارا می باشند در حالی که یادگیری مدل پیچیده فقط موجب کاهش EMG براکیورادیالیس (P
واژه‌های کلیدی: دیستروفی عضلانی، یادگیری حرکتی، عملکرد اندام فوقانی
متن کامل [PDF 2431 kb]   (2147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/11/12 | انتشار: 1379/2/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 1، شماره 3 - ( 2-1379 ) برگشت به فهرست نسخه ها