با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: معلمان اغلب مدتزمان طولانی با بلندی زیاد در محیطهای پرسروصدا و موقعیتهای پراضطراب صحبت میکنند، لذا بیشتر در معرض ابتلا به آسیب بافتهای صوتی قرار دارند. این مشکلات صوتی ممکن است بر کیفیت آموزشی، وضعیت شغلی، اقتصادی، ارتباطی و عاطفی آنان تأثیر نامطلوب داشته باشد. این پژوهش از طریق مقایسه ادراک معلمان دارای و فاقد دیسفونی از مشکل صوتی خود، به بررسی تاثیر آن بر عملکرد شغلی، ارتباطی، اجتماعی و عاطفی آنها میپردازد.
مواد و روشها: این مطالعه روی 243 نفر از معلمان مدارس عادی مقطع ابتدایی انجام شده است. آزمودنیها بر اساس پاسخ به سوال 4 گزینهای در ارتباط با میزان مشکل صوتی خود (همیشه، اغلب اوقات، گاهی اوقات و بهندرت) به دو گروه دارای مشکل صوتی (همیشه و اغلب اوقات) و فاقد مشکل صوتی (گاهی اوقات و بهندرت) تقسیم شدند.
یافتهها: مطالعه نشان داد مشکلات صوتی با تدریس، نگرش شغلی، توانایی ارتباطی، اجتماعی و عواطف معلمان رابطه معنیداری دارد (05/0P
Noruz R, Asadi M, Mokhlessin M, Asadollahpour F, Kaviyani S, Mirmohammadkhanه M et al . The impact of voice problems on emotions, job performance, social and communicative abilities of primary school teachers. Koomesh 1395; 18 (2) :265-275 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3531-fa.html
نوروزی ریحانه، اسدی مژگان، مخلصین مریم، اسدا.. پور فایزه، کاویانی شهره، میرمحمدخانی مجید و همکاران.. تاثیر مشکلات صوتی بر عواطف، عملکرد شغلی، تواناییهای ارتباطی و اجتماعی معلمان ابتدایی. كومش. 1395; 18 (2) :265-275