اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
:: جلد 17، شماره 2 - ( جلد 17 (2). پياپی (58). زمستان 1394 1394 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 454-447 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و طرح‌ریزی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه
سعید حبیب‌الهی، احمد سوری، فاطمه حاجی‌اربابی، جمال عاشوری*
چکیده:   (5601 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی جدید با اصلاح ناهنجاری‌های موجود در نوار مغزی می‌تواند به بهبود توجه پایدار و طرح‌ریزی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه کمک کند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و طرح‌ریزی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1393 بودند. در مجموع 30 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه‌ آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه‌ای با روش‌ نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازه‌گیری توجه پایدار از آزمون کامپیوتری CPT و برای اندازه‌گیری طرح‌ریزی از آزمون کامپیوتری برج لندن استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد روش آموزش نوروفیدبک به طور معناداری باعث افزایش توانایی توجه پایدار و طرح‌ریزی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه شد (05/0>p). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد روش آموزش نوروفیدبک می‌تواند در بهبود توجه پایدار و طرح‌ریزی دانش‌آموزان مبتلا به نقص توجه موثر باشد. بنابراین مشاوران و درمانگران می‌توانند از روش مذکور در درمان دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: نوروفیدبک، توجه، اختلال کمبود توجه، بازی های ویدوئی
متن کامل [PDF 490 kb]   (1401 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/12/23 | پذیرش: 1394/5/17 | انتشار: 1394/9/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibollahi S, Souri A, Haji Arbabi F, Ashoori J. Effects of neurofeedback training on sustain attention and planning in students with attention deficit disorder. Koomesh 1394; 17 (2) :447-454
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2818-fa.html

حبیب‌الهی سعید، سوری احمد، حاجی‌اربابی فاطمه، عاشوری جمال. تاثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و طرح‌ریزی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه. كومش 1394; 17 (2) :454-447

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2818-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 2 - ( جلد 17 (2). پياپی (58). زمستان 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540