سابقه و هدف: آموزش نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی جدید با اصلاح ناهنجاریهای موجود در نوار مغزی میتواند به بهبود توجه پایدار و طرحریزی دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه کمک کند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و طرحریزی دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1393 بودند. در مجموع 30 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای با روش نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازهگیری توجه پایدار از آزمون کامپیوتری CPT و برای اندازهگیری طرحریزی از آزمون کامپیوتری برج لندن استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد روش آموزش نوروفیدبک به طور معناداری باعث افزایش توانایی توجه پایدار و طرحریزی در دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه شد (05/0>p).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد روش آموزش نوروفیدبک میتواند در بهبود توجه پایدار و طرحریزی دانشآموزان مبتلا به نقص توجه موثر باشد. بنابراین مشاوران و درمانگران میتوانند از روش مذکور در درمان دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه استفاده کنند.
Habibollahi S, Souri A, Haji Arbabi F, Ashoori J. Effects of neurofeedback training on sustain attention and planning in students with attention deficit disorder. Koomesh 1394; 17 (2) :447-454 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2818-fa.html
حبیبالهی سعید، سوری احمد، حاجیاربابی فاطمه، عاشوری جمال. تاثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و طرحریزی دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه. كومش 1394; 17 (2) :454-447