اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87414250
h-index3821
i10-index272120

..
:: جلد 17، شماره 2 - ( جلد 17 (2). پياپی (58). زمستان 1394 1394 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 469-464 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن در دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی
محی الدین تیموری سنگانی ، زهرا سلیمانی ، شهره جلایی ، سلمان عبدی
چکیده:   (5069 مشاهده)
سابقه و هدف: نتایج پژوهش‌ها در مورد ارتباط بین آگاهی واج‌شناختی و سرعت نامیدن متناقض می‌باشد. یکی از دلایل تناقض نتایج، نوع زبان‌های نوشتاری مورد مطالعه است. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین سرعت نامیدن و آگاهی واجی در دانش‌آموزان فارسی‌زبان می‌باشد. مواد و روش‌ها: این پژوهش مقطعی، روی 15 دانش‌آموز پایه دوم و 15 دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی شهر تهران انجام گرفت. از هر دو گروه آزمون‌های نامیدن خودکار سریع و آگاهی واج‌شناختی به عمل آمد و نمرات دو گروه در هر بخش مقایسه و سپس هم‌بستگی بین نمرات آزمون‌ها در هر گروه بررسی شد. یافته‌ها: عمل‌کرد دو گروه به صورت معناداری در خرده‌آزمون‌های نامیدن و حذف واج آغازین و پایانی (002/0=p) و حذف واج میانی (001/0=p) متفاوت است. در خرده‌آزمون‌های تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان و تقطیع واجی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. زمان نامیدن حروف (001/0=p) و اعداد (019/0=p) در دانش‌آموزان پایه سوم به طور معناداری کم‌تر بود. بین نامیدن سریع حروف، اعداد، اشیاء و رنگ‌ها با متغیرهای آگاهی واجی در دانش‌آموزان پایه دوم و سوم هم‌بستگی معنی‌دار مشاهده نشد. به‌جز در دانش‌آموزان پایه سوم که در آن‌ها بین نامیدن سریع حروف و اشیاء با متغیر تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان میزان هم‌بستگی معنی‌دار مشاهده شد (05/0p&le). نتیجه‌گیری: عدم هم‌بستگی معنی‌دار بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که در زبان فارسی، سرعت نامیدن مستقل از آگاهی واجی است
واژه‌های کلیدی: زبانشناسی، آگاهی، ایران، دانش آموزان
متن کامل [PDF 573 kb]   (1404 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/12/11 | پذیرش: 1394/5/31 | انتشار: 1394/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Teimourisangani M, Soleymani Z, Jalai S, Abdi S. Relationship between phonemic awareness and naming speed in second and third grade primary school students. Koomesh 1394; 17 (2) :464-469
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2799-fa.html

تیموری سنگانی محی الدین، سلیمانی زهرا، جلایی شهره، عبدی سلمان. رابطه بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن در دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی. كومش. 1394; 17 (2) :464-469

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2799-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 2 - ( جلد 17 (2). پياپی (58). زمستان 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645