سابقه و هدف: نتایج پژوهشها در مورد ارتباط بین آگاهی واجشناختی و سرعت نامیدن متناقض میباشد. یکی از دلایل تناقض نتایج، نوع زبانهای نوشتاری مورد مطالعه است. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین سرعت نامیدن و آگاهی واجی در دانشآموزان فارسیزبان میباشد.
مواد و روشها: این پژوهش مقطعی، روی 15 دانشآموز پایه دوم و 15 دانشآموز پایه سوم ابتدایی شهر تهران انجام گرفت. از هر دو گروه آزمونهای نامیدن خودکار سریع و آگاهی واجشناختی به عمل آمد و نمرات دو گروه در هر بخش مقایسه و سپس همبستگی بین نمرات آزمونها در هر گروه بررسی شد.
یافتهها: عملکرد دو گروه به صورت معناداری در خردهآزمونهای نامیدن و حذف واج آغازین و پایانی (002/0=p) و حذف واج میانی (001/0=p) متفاوت است. در خردهآزمونهای تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان و تقطیع واجی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. زمان نامیدن حروف (001/0=p) و اعداد (019/0=p) در دانشآموزان پایه سوم به طور معناداری کمتر بود. بین نامیدن سریع حروف، اعداد، اشیاء و رنگها با متغیرهای آگاهی واجی در دانشآموزان پایه دوم و سوم همبستگی معنیدار مشاهده نشد. بهجز در دانشآموزان پایه سوم که در آنها بین نامیدن سریع حروف و اشیاء با متغیر تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان میزان همبستگی معنیدار مشاهده شد (05/0p&le).
نتیجهگیری: عدم همبستگی معنیدار بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن میتواند نشاندهنده آن باشد که در زبان فارسی، سرعت نامیدن مستقل از آگاهی واجی است
Teimourisangani M, Soleymani Z, Jalai S, Abdi S. Relationship between phonemic awareness and naming speed in second and third grade primary school students. Koomesh 1394; 17 (2) :464-469 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2799-fa.html
تیموری سنگانی محی الدین، سلیمانی زهرا، جلایی شهره، عبدی سلمان. رابطه بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن در دانشآموزان پایه دوم و سوم ابتدایی. كومش 1394; 17 (2) :469-464