اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
:: جلد 17، شماره 2 - ( جلد 17 (2). پياپی (58). زمستان 1394 1394 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 469-464 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن در دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی
محی الدین تیموری سنگانی، زهرا سلیمانی*، شهره جلایی، سلمان عبدی
چکیده:   (4698 مشاهده)
سابقه و هدف: نتایج پژوهش‌ها در مورد ارتباط بین آگاهی واج‌شناختی و سرعت نامیدن متناقض می‌باشد. یکی از دلایل تناقض نتایج، نوع زبان‌های نوشتاری مورد مطالعه است. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین سرعت نامیدن و آگاهی واجی در دانش‌آموزان فارسی‌زبان می‌باشد. مواد و روش‌ها: این پژوهش مقطعی، روی 15 دانش‌آموز پایه دوم و 15 دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی شهر تهران انجام گرفت. از هر دو گروه آزمون‌های نامیدن خودکار سریع و آگاهی واج‌شناختی به عمل آمد و نمرات دو گروه در هر بخش مقایسه و سپس هم‌بستگی بین نمرات آزمون‌ها در هر گروه بررسی شد. یافته‌ها: عمل‌کرد دو گروه به صورت معناداری در خرده‌آزمون‌های نامیدن و حذف واج آغازین و پایانی (002/0=p) و حذف واج میانی (001/0=p) متفاوت است. در خرده‌آزمون‌های تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان و تقطیع واجی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. زمان نامیدن حروف (001/0=p) و اعداد (019/0=p) در دانش‌آموزان پایه سوم به طور معناداری کم‌تر بود. بین نامیدن سریع حروف، اعداد، اشیاء و رنگ‌ها با متغیرهای آگاهی واجی در دانش‌آموزان پایه دوم و سوم هم‌بستگی معنی‌دار مشاهده نشد. به‌جز در دانش‌آموزان پایه سوم که در آن‌ها بین نامیدن سریع حروف و اشیاء با متغیر تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان میزان هم‌بستگی معنی‌دار مشاهده شد (05/0p&le). نتیجه‌گیری: عدم هم‌بستگی معنی‌دار بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که در زبان فارسی، سرعت نامیدن مستقل از آگاهی واجی است
واژه‌های کلیدی: زبانشناسی، آگاهی، ایران، دانش آموزان
متن کامل [PDF 573 kb]   (1177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/12/11 | پذیرش: 1394/5/31 | انتشار: 1394/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Teimourisangani M, Soleymani Z, Jalai S, Abdi S. Relationship between phonemic awareness and naming speed in second and third grade primary school students. Koomesh 1394; 17 (2) :464-469
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2799-fa.html

تیموری سنگانی محی الدین، سلیمانی زهرا، جلایی شهره، عبدی سلمان. رابطه بین آگاهی واجی و سرعت نامیدن در دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی. كومش 1394; 17 (2) :469-464

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2799-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 2 - ( جلد 17 (2). پياپی (58). زمستان 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540