:: جلد 17، شماره 1 - ( جلد 17، شماره 1 (پياپی 57)، پائيز 1394 1394 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 169-160 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل خطرساز مشکلات صوتی در معلمان مقطع ابتدایی شهر سمنان
فاطمه کسبی ، مژگان اسدی ، مجید میرمحمدخانی
چکیده:   (4903 مشاهده)
  سابقه و هدف: با توجه به این‌که مشکلات صوتی در معلمان ممکن است نه تنها بر روابط اجتماعی و عاطفی بلکه بر کیفیت آموزشی و شغل آنان تأثیر بگذارد، این مطالعه به مقایسه عوامل خطرساز مشکلات صوتی بین معلمان دارای و فاقد مشکلات صوتی می‌پردازد. مواد و روش‌ها: در پژوهش حاضر 243 پرسش‌نامه بین معلمان ابتدایی سمنان توزیع شد که بر اساس بخش شکایات صوتی آن، معلمان به دو گروه دارای مشکل صوتی و فاقد مشکل صوتی تقسیم شدند. در این مطالعه با استفاده از آزمون‌های کای‌دو، دقیق فیشر، رگرسیون لجستیک ساده و چندگانه به مقایسه عوامل خطرساز مرتبط با مشخصات فردی، ویژگی‌های شغلی، عادات زندگی و اطلاعات پزشکی در دو گروه پرداخته شد. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که جنس، وضعیت تأهل، سابقه کار، بلندی صدا، گرد و غبار در کلاس، مصرف دارو، ریفلاکس مروی، اضطراب، آلرژی، سابقه جراحی حنجره و مشکلات هورمونی بر ابتلای معلمان به مشکلات صوتی مؤثر می‌باشند (05/0P>). آزمون رگرسیون لجستیک چند‌گانه نیز نشان داد 3 عامل عادت به بلند صحبت‌کردن، اضطراب و آلرژی بیش‌ترین اهمیت را در ابتلا به مشکلات صوتی دارند به‌طوری که خطر ابتلا به مشکل صوتی را به ترتیب 4، 3 و 3 برابر افزایش می‌دهند.  نتیجه‌گیری: عادت به بلند صحبت‌کردن، اضطراب و آلرژی از جمله مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به مشکل صوتی در معلمان می‌باشند که لازم است معلمان، مسولین آموزش و پرورش و گفتاردرمانان به آن توجه نمایند
واژه‌های کلیدی: مدرسه ها/ نیروی انسانی، معلم‌ها، اختلالات صدا، عوامل خطر، گفتار درمانی
متن کامل [PDF 1543 kb]   (1333 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/11/27 | پذیرش: 1394/3/25 | انتشار: 1394/7/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 1 - ( جلد 17، شماره 1 (پياپی 57)، پائيز 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها