بررسی عوامل خطرساز مشکلات صوتی در معلمان مقطع ابتدایی شهر سمنان
|
فاطمه کسبی ، مژگان اسدی ، مجید میرمحمدخانی |
|
|
چکیده: (4903 مشاهده) |
سابقه
و هدف: با توجه به اینکه مشکلات صوتی در معلمان ممکن است نه تنها بر روابط
اجتماعی و عاطفی بلکه بر کیفیت آموزشی و شغل آنان تأثیر بگذارد، این مطالعه به مقایسه
عوامل خطرساز مشکلات صوتی بین معلمان دارای و فاقد مشکلات صوتی میپردازد. مواد
و روشها: در پژوهش حاضر 243 پرسشنامه بین معلمان ابتدایی سمنان
توزیع شد که بر اساس بخش شکایات صوتی آن، معلمان به دو گروه دارای مشکل صوتی و
فاقد مشکل صوتی تقسیم شدند. در این مطالعه با استفاده از آزمونهای کایدو، دقیق فیشر،
رگرسیون لجستیک ساده و چندگانه به مقایسه عوامل خطرساز مرتبط با مشخصات فردی، ویژگیهای
شغلی، عادات زندگی و اطلاعات پزشکی در دو گروه پرداخته شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که جنس، وضعیت تأهل، سابقه کار،
بلندی صدا، گرد و غبار در کلاس، مصرف دارو، ریفلاکس مروی، اضطراب، آلرژی، سابقه
جراحی حنجره و مشکلات هورمونی بر ابتلای معلمان به مشکلات صوتی مؤثر میباشند
(05/0P>). آزمون رگرسیون لجستیک چندگانه نیز نشان
داد 3 عامل عادت به بلند صحبتکردن، اضطراب و آلرژی بیشترین اهمیت را در ابتلا به
مشکلات صوتی دارند بهطوری که خطر ابتلا به مشکل صوتی را به ترتیب 4، 3 و 3 برابر
افزایش میدهند. نتیجهگیری: عادت به بلند صحبتکردن، اضطراب و آلرژی از
جمله مهمترین عوامل خطر ابتلا به مشکل صوتی در معلمان میباشند که لازم است
معلمان، مسولین آموزش و پرورش و گفتاردرمانان به آن توجه نمایند |
|
واژههای کلیدی: مدرسه ها/ نیروی انسانی، معلمها، اختلالات صدا، عوامل خطر، گفتار درمانی |
|
متن کامل [PDF 1543 kb]
(1333 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/11/27 | پذیرش: 1394/3/25 | انتشار: 1394/7/3
|
|
|
|