با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: بسیاری از صاحبنظران، توانایی برقراری ارتباط صحیح را از مهمترین
ویژگیهای کارکنان بهداشتی- درمانی میدانند. آموزش مهارتهای ارتباطی بیماران، میتواند
نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات و مراقبت داشته باشد. آموزش مهارتهای ارتباطی باید
جزئی از برنامه آموزش کارکنان بهداشتی باشد. پژوهش حاضر را با هدف بررسی تأثیر
برنامه آموزش بهداشت بر ارتقای مهارتهای ارتباطی میان فردی بهورزان دانشگاه علوم
پزشکی سمنان در سال 1391 طراحی و اجرا شد. مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد کل 70 نفر از بهورزان شاغل در خانههای بهداشت تحت پوشش چهار شهرستان سمنان و مهدیشهر
(34 نفر)، گرمسار و آرادان (36 نفر) وارد مطالعه شدند و در دو گروه مداخله و کنترل
قرار گرفتند. مرحله اول گردآوری دادهها به صورت خودارزیابی با استفاده از پرسشنامه
محقق ساخته، در هر دو گروه مداخله و کنترل و به طور همزمان، به اجرا درآمد. سپس
مداخله آموزشی طی چهار هفته متوالی، شامل دو کارگاه آموزشی یک روزه در هفتههای
اول و دوم، یک جلسه ایفای نقش، رفع اشکالات افراد گروه مداخله در هفته چهارم بود.
جهت افراد گروه کنترل مداخله آموزشی اجرا نشد. گردآوری دادهها 8 هفته پس از اتمام
مداخله آموزشی و با استفاده از پرسشنامه کتبی مشابه آزمون اولیه، به طور همزمان
و در هر دو گروه مداخله و کنترل اجرا شد. یافتهها: قبل از مداخله، میانگین نمرات
مهارتهای ارتباطی عمومی و مهارت ارتباطی بازخورد، در دو گروه مداخله و کنترل
دارای تفاوت آماری معنیدار بودند، ولی در بقیه مهارتهای ارتباطی چنین اختلافی
مشاهده نشد. با وجود این در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرات تمامی مهارتهای
ارتباطی و اختصاصی از اختلاف آماری معنیدار برخوردار شدند و مقدار این اختلاف در دو مهارت ارتباطی عمومی و
مهارت اختصاصی بازخورد، در مقایسه با مرحله قبل از مداخله، بیشتر بود. نتایج
آزمون آماری تی زوج نشان میدهد که در گروه مداخله، در همه مهارتها (بهجز مهارت
گوش دادن فعال و مهارت تحسین و تشویق بعد از مداخله افزایش معنیدار رخ داده است
ولی در گروه کنترل هیچ تغییری رخ نداده است. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که طراحی و اجرای برنامه
آموزشی مهارتهای ارتباطی میان فردی، میتواند به ارتقای مهارتهای ارتباطی
بهورزان هم در بعد عمومی و هم در ابعاد اختصاصی منجر شود
Motaghed Larijani Z, Vakili M M, Gofranipour F, Mirmohammadkhani M. Effects of health education program on Behvarz’s interpersonal communication skills in Semnan University of Medical Sciences. Koomesh 1393; 16 (2) :229-238 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2452-fa.html
معتقد لاریجانی زهرا، وکیلی محمدمسعود، غفرانیپور فضلالله، میرمحمدخانی مجید. بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر مهارتهای ارتباطی میان فردی. كومش. 1393; 16 (2) :229-238