اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87584270
h-index3821
i10-index272121

..
:: جلد 16، شماره 2 - ( زمستان 1393: 16 (2) 1393 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 238-229 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر مهارت‌های ارتباطی میان فردی
زهرا معتقد لاریجانی ، محمدمسعود وکیلی ، فضل‌الله غفرانی‌پور ، مجید میرمحمدخانی
چکیده:   (7572 مشاهده)
  سابقه و هدف: بسیاری از صاحب‌نظران، توانایی برقراری ارتباط صحیح را از مهم‌ترین ویژگی‌های کارکنان بهداشتی- درمانی می‌دانند. آموزش مهارت‌های ارتباطی بیماران، می‌تواند نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات و مراقبت داشته باشد. آموزش مهارت‌های ارتباطی باید جزئی از برنامه آموزش کارکنان بهداشتی باشد. پژوهش حاضر را با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش بهداشت بر ارتقای مهارت‌های ارتباطی میان فردی بهورزان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1391 طراحی و اجرا شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد کل 70 نفر از بهورزان شاغل در خانه‌های بهداشت تحت پوشش چهار شهرستان سمنان و مهدیشهر (34 نفر)، گرمسار و آرادان (36 نفر) وارد مطالعه شدند و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. مرحله اول گردآوری داده‌ها به صورت خودارزیابی با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته، در هر دو گروه مداخله و کنترل و به طور هم‌زمان، به اجرا درآمد. سپس مداخله آموزشی طی چهار هفته متوالی، شامل دو کارگاه آموزشی یک روزه در هفته‌های اول و دوم، یک جلسه ایفای نقش، رفع اشکالات افراد گروه مداخله در هفته چهارم بود. جهت افراد گروه کنترل مداخله آموزشی اجرا نشد. گردآوری داده‌ها 8 هفته پس از اتمام مداخله آموزشی و با استفاده از پرسش‌نامه کتبی مشابه آزمون اولیه، به طور هم‌زمان و در هر دو گروه مداخله و کنترل اجرا شد.  یافته‌ها: قبل از مداخله، میانگین نمرات مهارت‌های ارتباطی عمومی و مهارت‌ ارتباطی بازخورد، در دو گروه مداخله و کنترل دارای تفاوت آماری معنی‌دار بودند، ولی در بقیه مهارت‌های ارتباطی چنین اختلافی مشاهده نشد. با وجود این در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرات تمامی مهارت‌های ارتباطی و اختصاصی از اختلاف آماری معنی‌دار برخوردار شدند و مقدار این اختلاف در دو مهارت ارتباطی عمومی و مهارت اختصاصی بازخورد، در مقایسه با مرحله قبل از مداخله، بیش‌تر بود. نتایج آزمون آماری تی زوج نشان می‌دهد که در گروه مداخله، در همه مهارت‌ها (به‌جز مهارت گوش دادن فعال و مهارت تحسین و تشویق بعد از مداخله افزایش معنی‌دار رخ داده است ولی در گروه کنترل هیچ تغییری رخ نداده است.  نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که طراحی و اجرای برنامه آموزشی مهارت‌های ارتباطی میان فردی، می‌تواند به ارتقای مهارت‌های ارتباطی بهورزان هم در بعد عمومی و هم در ابعاد اختصاصی منجر شود
واژه‌های کلیدی: ارتباط، برنامه آموزشی، روابط بین فردی، کارکنان بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
متن کامل [PDF 1314 kb]   (2504 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/1/12 | پذیرش: 1393/7/16 | انتشار: 1393/9/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motaghed Larijani Z, Vakili M M, Gofranipour F, Mirmohammadkhani M. Effects of health education program on Behvarz’s interpersonal communication skills in Semnan University of Medical Sciences. Koomesh 1393; 16 (2) :229-238
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2452-fa.html

معتقد لاریجانی زهرا، وکیلی محمدمسعود، غفرانی‌پور فضل‌الله، میرمحمدخانی مجید. بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر مهارت‌های ارتباطی میان فردی. كومش. 1393; 16 (2) :229-238

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2452-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16، شماره 2 - ( زمستان 1393: 16 (2) 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645