:: جلد 15، شماره 4 - ( تابستان 1393: 15 (4) 1393 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 510-502 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دانشگاه علوم پزشکی سمنان (سال91-1390)
مرجان مومنی، سعید ولی زاده*، راهب قربانی
چکیده:   (6556 مشاهده)
  سابقه و هدف: سواد اطلاعاتی به مجموعه دانش و توانایی‌هایی گفته می‌شود که فرد بتواند نیاز اطلاعاتی خود را به صورت دقیق تشخیص داده، شناسایی کند و آن‌ها را بر حسب ارتباط با نیاز اطلاعاتی خود بازیابی و ارزیابی کند. در این پژوهش، میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی و دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بررسی گردید. مواد و روش‌ها: در این مطالعه از یک پرسش‌نامه استاندارد‌شده سنجش سواد اطلاعاتی استفاده شدکه شامل 55 سوال چند‌گزینه‌ای در زمینه اندازه‌گیری 5 مهارت سواد اطلاعاتی بود که این مهارت‌ها به وسیلهAssociation of Collage and Research Librariesامریکا تهیه شده وتوسط دانشجویان سال آخر دانشکده‌های مختلف دانشگاه تکمیل گردید. سوالات، جمعاً 87 امتیاز داشت و هر پاسخ صحیح یک نمره و اگر سوالی بیش از یک گزینه صحیح داشت، به تعداد جواب‌های صحیح نمره تعلق می‌گرفت. یافته‌ها:نتایج نشان داد میانگین نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دانشگاه علوم پزشکی سمنان 2/36 (از 87 نمره) می‌باشد که کم‌تر از حد متوسط (5/43) بود. هم‌چنین اختلاف معنی‌داری بین دانشجویان پسر و دختر و نیز دانشجویان رشته‌های تحصیلی مختلف از لحاظ میزان سواد اطلاعاتی مشاهده نشد.  نتیجه‌گیری:با توجه به پایین بودن سواد اطلاعاتی دانشجویان از حد متوسط، به نظر می‌رسد که دانشجویان سال آخر در هنگام فراغت از تحصیل درک کامل و عمیقی از مهارت‌های سواد اطلاعاتی ندارند و برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی به منظور افزایش سطح سواد اطلاعاتی پیشنهاد می‌شود
واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، مراکز پزشکی دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان.
متن کامل [PDF 200 kb]   (1752 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/2/22 | پذیرش: 1392/11/1 | انتشار: 1393/3/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15، شماره 4 - ( تابستان 1393: 15 (4) 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها