سیر تحولی کنشهای اجرایی در دانشآموزان مقطع ابتدایی
|
ایماناله بیگدلی ، محمود نجفی ، فاطمه پورآقا رودبرده |
|
|
چکیده: (9341 مشاهده) |
سابقه
و هدف: کنشهای اجرایی به ساختارهای شناختی پیچیده مغز اشاره دارد و عموماً به قشر
پیش پیشانی مغز مرتبط است. پژوهشگران معتقدند که همانند رشد جسمی تفاوتهایی در
گسترهی تحول کنشهای اجرایی وجود دارد. هدف این پژوهش بررسی سیر تحولی کنشهای
اجرایی در دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. مواد
و روشها:این پژوهش از نوع توصیفی و پسرویدادی است. جامعه آماری
دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر رشت میباشند، که تعداد 126 دانشآموز مقطع ابتدایی
به شیوه نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در سه گروه، گروه اول (دانشآموزان
کلاس اول و دوم ابتدایی، 40 نفر)، گروه دوم(دانشآموزان
کلاس سوم و چهارم، 42 نفر) و گروه سوم(دانشآموزان کلاس پنجم و ششم، 44نفر) قرار
گرفتند و کنشهای اجرایی آنها توسط آزمونهای عصب روانشناختی کارتهای ویسکانسین،
استروپ و عملکرد مداوم مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها:نتایج تحلیل واریانسیکطرفه جهت مقایسه گروهها در کنشهای
اجرایی نشان داد که بین گروههای سنی مورد بررسی در آزمون عملکرد مداوم، تکلیف
تداخل(استروپ)، درجاماندگی و خطای کل تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی
نیز حاکی از وجود تفاوت معنادار بین گروه اول و سوم، و دوم و سوم میباشد. نتیجهگیری:نتایج نشاندهنده این است که کنشهای اجرایی در
سیر تحولی فرد پدیدار گشته و همراه با افزایش سن تکامل مییابد |
|
واژههای کلیدی: کنشهای اجرایی، سیر تحولی، دانشآموزان دبستانی |
|
متن کامل [PDF 177 kb]
(1704 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/12/18 | پذیرش: 1392/9/26 | انتشار: 1392/12/19
|
|
|
|