[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 6، شماره 1 - ( 8-1383 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 57-62 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شیوع اختلالات تلفظی در دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان (1383)
علی سعدالهی* ، فاطمه کسبی، محمدصادق جنابی، مجید اوریادی‌زنجانی، زهرا افتخاری، راهب قربانی
چکیده:   (16205 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال تلفظی به دلیل اشکالاتی که در برقراری ارتباط با دیگران ایجاد می‌کند، مانع بزرگی در راه پیشرفت فرد در جامعه محسوب می‌شود و حتی ممکن است باعث افت تحصیلی فرد شود. به‌طورکلی حدود 5 درصد کودکان دبستانی دچار اختلال تولیدی (تلفظی) می‌باشند، به‌طوری که ارجاع آن‌ها به مراکز گفتاردرمانی ضروری است. در این تحقیق شیوع اختلالات تلفظی در دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان مورد بررسی قرار گرفته تا دامنه مشکل در این شهر ارزیابی شود. مواد و روش‌ها: دراین مطالعه مقطعی، از میان دبستان‌های ابتدایی شهر سمنان، 5 مدرسه دخترانه و 5 مدرسه پسرانه به طورتصادفی انتخاب شدند و تمام دانش‌آموزان این ده مدرسه (در مجموع3013 نفر) توسط گفتاردرمان‌گرها مورد بررسی قرارگرفته و از میان آن‌ها دانش‌آموزانی که مبتلا به اختلال تولید بودند، جدا ساخته و آن‌گاه ارزیابی‌های تکمیلی در کلینیک‌های گفتاردرمانی انجام گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آزمون نسبت وکای‌اسکوئر و ضریب همبستگی پیرسن در سطح معنی‌داری 5% استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های این تحقیق نشان دادکه 7/8% (با فاصله اطمینان 95%: 7/9-7/7%) کودکان دبستانی، مبتلا به اختلال تلفظی بوده‌اند که در 8% آن‌ها اختلال از نوع خراب‌گویی، به‌ویژه در آواهای [z] و [s] بوده‌اند. شیوع اختلالات تلفظی در دانش‌آموزان پسر به‌طور معنی‌داری بیش‌تر از دانش‌آموزان دختر بوده است (002/0=P). بین نوع اختلال تلفظی و سن (55/0=P)، شدت اختلال تلفظی و جنس (397/0=P)، هم‌چنین شدت اختلال تلفظی و سن رابطه معنی‌داری دیده نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به میزان بالای اختلال خراب‌گویی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، توصیه می‌گردد که والدین و اولیای مدارس این اختلال را جدی گرفته و در جهت ارجاع دانش‌آموزان به کلینیک‌های گفتاردرمانی و درمان اهتمام لازم را به عمل آورند.
واژه‌های کلیدی: اختلال تولیدی، اختلال تلفظی، اختلال خراب‌گویی، خطاهای جانشینی، لیسپ
متن کامل [PDF 127 kb]   (1568 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۶/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadolahi A, Kasbi F, Genabi M, O. Zanjani M, Eftekhari Z, Ghorbani R. Survey of the prevalence of the articulation disorders in primary-school children (Semnan-2004). koomesh. 2004; 6 (1) :57-62
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-166-fa.html

سعدالهی علی، کسبی فاطمه، جنابی محمدصادق، اوریادی‌زنجانی مجید، افتخاری زهرا، قربانی راهب. بررسی شیوع اختلالات تلفظی در دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان (1383). كومش. 1383; 6 (1) :57-62

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-166-fa.html



جلد 6، شماره 1 - ( 8-1383 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752