[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 6، شماره 1 - ( 8-1383 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 43-48 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی برخی از شاخص‌های صرفی و نحوی در دانش‌آموزان کم‌شنوای شهر بیرجند
فاطمه کسبی* ، محمدصادق جنابی، علی‌آقا سعدالهی، الهه قدس، یونس امیری‌شوکی، زهرا افتخاری
چکیده:   (10484 مشاهده)
سابقه و هدف: شنوایی، یکی از مهم‌ترین توانایی‌های حسی انسان می‌باشد. چنان‌چه حس شنوایی دچار آسیب شود، به‌خصوص از بدو تولد یا قبل از فراگیری گفتار و زبان، با توجه به شدت آسیب، رشد گفتار و زبان فرد نیز با مشکل مواجه می‌شوند. صرف و نحو دو جنبه از زبان هستند که معمولاً در مبتلایان به افت شنوایی شدید با مشکل مواجه می‌شوند. در این پژوهش برخی از شاخص‌های صرفی و نحوی و نیز برخی از ویژگی‌های غیرزبانی، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. مواد و روش‌ها: روش انجام این پژوهش توصیفی بوده و نمونه‌گیری به شیوه غیرتصادفی بر روی کلیه کم‌شنوایان 16-10 ساله دبستان ناشنوایان وصال شهرستان بیرجند که دارای افت شنوایی بیش از 56 دسی‌بل در مقیاسBest binaural average بودند (جمعاً 29 نفر)، انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل؛ پرونده دانش‌آموزان، توصیف تصاویر و سؤال‌های مکمل بودند. همه گفتار آزمودنی‌ها در طول آزمون ضبط و سپس بر روی کاغذ پیاده شدند. پس از استخراج داده‌ها، محاسبه آمار توصیفی مربوط به شاخص‌های مورد مطالعه انجام شد. یافته‌ها: نتایج این بررسی شامل اطلاعات توصیفی زیر می‌باشد: طول متوسط گفته آزمودنی‌ها با مقیاس تک‌واژی، 7/3 تک‌واژ و با مقیاس واژه‌ای،4/2 واژه به‌دست آمد. از میان 1051 گفته بررسی شده، 4/17% از گفته‌ها درست بودند، که از این میان3/57% جمله و 7/42% غیرجمله بودند. در بررسی فعل، تنها 24% از فعل‌ها صحیح صرف شده بودند و بقیه به نوعی دچار اشکال بودند. در میان موارد خطای صرف فعلی، 9/38% مربوط به خطای فعل از نظر زمان، 5/24% مربوط به خطای فعل از نظر مطابقت فعل و فاعل و 6/36% از نوع سایر خطاها در ساخت فعل بودند. نتیجه‌گیری: میانگین طول گفته در افراد مورد بررسی بسیار کم می‌باشد. اگرچه این افراد در گفتار خود از فعل به میزان نسبتاً زیادی استفاده می‌کردند، اما در تطابق فعل با فاعل و زمان جمله دارای مشکلات زیادی بودند.
واژه‌های کلیدی: افت شنوایی، شاخص‌های صرفی و نحوی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 146 kb]   (1165 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۶/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kasbi F, Genabi M, Sadolahi A, Ghods E, A. Shavaki Y, Eftekhari Z. Study of some syntactic and inflectional indicators in the hearing loss students in Birjand . koomesh. 2004; 6 (1) :43-48
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-164-fa.html

کسبی فاطمه، جنابی محمدصادق، سعدالهی علی‌آقا، قدس الهه، امیری‌شوکی یونس، افتخاری زهرا. بررسی برخی از شاخص‌های صرفی و نحوی در دانش‌آموزان کم‌شنوای شهر بیرجند. كومش. 1383; 6 (1) :43-48

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-164-fa.html



جلد 6، شماره 1 - ( 8-1383 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752