بررسی تأثیر نوع واج بر توانایی نامیدن واج آغازین کلمه در کودکان 5 تا 6 ساله فارسی زبان شهر تهران
|
سیده زهره ضیاءتبار احمدی ، زهره آرانیکاشانی ، بهروز محمودیبختیاری ، محمدرضا کیهانی |
|
|
چکیده: (16733 مشاهده) |
سابقه و هدف: نامیدن واج، یکی از مهارتهای آگاهی از واج و پیشنیاز رشد مهارت خواندن و نوشتن است. آغاز رشد این مهارت در سنین 5 تا 6 سالگی است اما در این سن به تکامل نمیرسد. متغیرهای مختلفی از جمله تعداد واج، موقعیت قرارگیری واج هدف و نوع واج بر مهارت نامیدن واج تأثیر میگذارد. در این پژوهش، توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در نامیدن واج آغازین و اثر نوع واج و متغیرهای جمیعتشناسی بر این توانایی مورد بررسی قرار گرفته است. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی بود. این پژوهش روی 100 کودک طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان مهد کودکهای شهر تهران (50 دختر و 50 پسر) اجرا شد که به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش تکالیف نامیدن واج آغازین بود که شامل 6 سوال یا تکلیف میشود. یافته ها: میانگین نمره کودکان 5 تا 6 ساله در تکلیف نامیدن واج آغازین برابر با 68/0 بود. شیوه تولید واج نسبت به جایگاه تولید و واکداری و بیواکی بر توانایی نامیدن واج آغازین کودکان به طور معناداری موثرتر است (000,0= p ). توانایی کودکان در نامیدن واجهای سایشی بیشتر از سایر واجها بود (000,0= p ). میانگین دختران و پسران تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند (57/0= p ). نتیجه گیری: توانایی نامیدن واج آغازین در سن 5 تا 6 سالگی در مرحله اولیه رشد قرار دارد. نوع واج بر توانایی نامیدن واج آغازین کودکان 5 تا 6 ساله اثر میگذارد و به نظر میرسد اثر شیوه تولید نسبت به جایگاه و واکداری و بیواکی بیشتر باشد. توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در نامیدن واجهای سایشی بیشتر از سایر واجها بود. میزان مهارت دختران و پسران در انجام این تکلیف مشابه است. |
|
واژههای کلیدی: نامیدن واج، آگاهی واجشناختی، آگاهی ارزیابی |
|
متن کامل [PDF 241 kb]
(2252 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1389/12/11 | انتشار: 1390/1/26
|
|
|
|