اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations88454377
h-index3822
i10-index279122

..
:: جلد 7، شماره 1 - ( 11-1384 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 70-63 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی درک و بیان اسامی در کودکان طبیعی ٤ تا ٨ ساله
یونس امیری‌شوکی ، محمدصادق جنابی ، محمدرضا کیهانی ، لیلا قلیچی ، فاطمه کسبی
چکیده:   (25689 مشاهده)
سابقه و هدف: ارزیابی توانایی درک و بیان اسامی، بخشی از ارزیابی بالینی زبان است که به‌طور روزمره در کلینیک‌های گفتار درمانی انجام می‌شود. هدف ما از این پژوهش، دسترسی به شاخص‌های آمار توصیفی مربوط به توانایی درک و بیان اسامی در گروهی از کودکان طبیعی سمنانی و مقایسه میانگین امتیازات گروه‌های سنی مختلف و نیز دو جنس با یک‌دیگر است. مواد و روش‌ها: روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است که به صورت مقطعی انجام شده است. در این پژوهش، 150 نفر از کودکان طبیعی٤ تا ٨ ساله مهدکودک‌ها، کودکستان‌ها و دبستان‌های شهر سمنان به‌طور تصادفی انتخاب شدند. برای ارزیابی درک و بیان اسامی در این پژوهش از "آزمون تصویری اسامی" استفاده شد. پس از به دست آمدن نتایج آزمون در مورد هر فرد و استخراج داده‌های کل افراد، داده‌های پژوهش به کمک آمار توصیفی، آزمون تی، آنالیز واریانس یک‌طرفه و آزمون ضریب همبستگی، با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین امتیازات هر سه مورد (امتیازات درک، بیان و کل) با افزایش سن افزایش می‌یابد (٠٠٠/٠P =)؛ در هر سه مورد، امتیازات دختران در مقایسه با امتیازات پسران کم‌تر است (در هر سه مورد 05/0P=)؛ و با افزایش توانایی کودکان در درک اسامی، توانایی آن‌ها در بیان اسامی نیز بیش‌تر می‌شود (٠٠٠/٠P= و 821/0=r). نتیجه‌گیری: نتایج این آزمون می‌تواند بخشی از اطلاعات آماری لازم برای تصمیم‌گیری‌های بالینی درباره افراد مشکوک به اختلالات زبانی باشد. دختران در مقایسه با پسران در درک و بیان اسامی از توانایی کم‌تری برخوردارند؛ شاید یکی از دلایل برتری پسران به دختران در درک و بیان اسامی در جامعه مورد مطالعه، شرایط فرهنگی و محیطی پیرامون آن‌ها باشد، که برای پسران امکان ارتباطات گسترده‌تری را با محیط اطراف در مقایسه با دختران فراهم ساخته است.
واژه‌های کلیدی: درک، بیان، اسامی، کودکان
متن کامل [PDF 149 kb]   (2088 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/6/19 | انتشار: 1384/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

امیری‌شوکی Y, جنابی M S, کیهانی M, قلیچی L, کسبی F. Survey of perception and expression of common names in Persian speaking normal children in the age of 4-8. Koomesh 1384; 7 (1) :63-70
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-115-fa.html

امیری‌شوکی یونس، جنابی محمدصادق، کیهانی محمدرضا، قلیچی لیلا، کسبی فاطمه. بررسی درک و بیان اسامی در کودکان طبیعی ٤ تا ٨ ساله. كومش. 1384; 7 (1) :63-70

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-115-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 7، شماره 1 - ( 11-1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4657