اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 23، شماره 1 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 84-94 برگشت به فهرست نسخه ها
بهبود کنش اجرایی در کودکان دارای اُتیسم توسط برنامه ساعت بازی خانگی
حمیدرضا پوراعتماد ، اسماعیل شیری
چکیده:   (1603 مشاهده)
هدف: نارسایی کنش اجرایی، عامل زیربنایی مشترک علائم اُتیسم است که باید هدف مداخلات معتبر قرار گیرد. برنامه ساعت بازی خانگی، یک برنامه توان‌بخشی شناختی خانه-محور از راه دور برای بهبود کنش‌ اجرایی در اختلال اُتیسم است. هدف این مطالعه بررسی مقبولیت، امکان‌سنجی و اثربخشی این برنامه در گروهی از کودکان دارای اتیسم است.
مواد و روشها: روش پژوهش، شبه‌آزمایشی بدون گروه گواه با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بوده است. هفده والد کودک دارای اُتیسم در طیف سنی 55-24 ماه (میانگین=37 ماه، انحراف معیار=1/9) با روش نمونه‌گیری در دسترس از میان مراجعین مرکز تهران اتیسم انتخاب شدند. برنامه ساعت بازی خانگی به مدت ده هفته روی آن‌ها اجرا شد. برای سنجش کنش اجرایی از نسخه پیش‌دبستانی سیاهه درجه‌بندی رفتاری کنش اجرایی و تکلیف A not B در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری استفاده شد. میزان رضایت والدین از این مداخله با پرسش‌نامه فهرست نگرش به درمان ارزیابی گردید. بهره هوش کودکان نیز با آزمون هوش تهران- استنفورد- بینه قبل از ورود به مطالعه سنجیده شد. داده‌ها با روش اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: یافته‌ها نشان داد که مؤلفه‌های کنش‌ اجرایی: بازداری، حافظه کاری، برنامه‌ریزی/ساماندهی، خودمهارگری بازداری، انعطاف‌پذیری و فراشناخت در مرحله پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون به طور معناداری بهبود یافته است (05/0P<). هم‌چنین نتایج در مرحله پیگیری حاکی از پایدار ماندن تغییرات و حتی بهبود مؤلفه‌های تغییر و کنترل هیجانی بود (05/0P<). بعلاوه، والدین رضایتمندی بالایی از برنامه داشتند.
نتیجهگیری: یافته‌های مطالعه حاضر، نشانگر مقبولیت، قابلیت اجرا و اثربخشی برنامه ساعت بازی خانگی است. این مداخله، نظیر بسیاری از برنامه‌های خانواده‌محور ظاهراً از اعتبار بوم‌شناختی مناسبی برخوردار است، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و در شریط بحرانی کنونی که کرونا شیوع یافته، به راحتی قابلیت اجرا دارد؛ زیرا در حالی که مرکز تعطیل است، خدمات مربوطه ادامه دارد. از این‌رو، پیشنهاد می‌شود که برنامه ساعت بازی خانگی در نظام آموزشی و نوپروری کودکان دارای اختلالات رشدی، من‌جمله اُتیسم، مورد استفاده قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال اُتیسم، کارکرد اجرایی، توانبخشی از راه دور، بازی درمانی
متن کامل [PDF 1178 kb]   (287 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/6/12 | پذیرش: 1399/3/25 | انتشار: 1399/10/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouretemad H, Shiri E. Improvement of executive function in children with autism through Home Playtime Program. Koomesh. 2021; 23 (1) :84-94
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5906-fa.html

پوراعتماد حمیدرضا، شیری اسماعیل. بهبود کنش اجرایی در کودکان دارای اُتیسم توسط برنامه ساعت بازی خانگی. كومش. 1399; 23 (1) :84-94

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5906-fa.html



جلد 23، شماره 1 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4312