[صفحه اصلی ]     [ English ]  
كومش awt-yekta Koomesh
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 9, شماره 3 - ( 2-1387 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 9 شماره 3 صفحات 171-178
XML ارزشيابی استاد از ديدگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی جهرم Print

[English Abstract]
نویسندگان: ميترا امينی* ، مرضيه هنردار
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
چکيده مقاله:
سابقه و هدف: يکی از متداول‌ترين روش‌هايی که در بيش‌تر کشورها و از جمله ايران جهت تعيين ميزان موفقيت يک استاد در رسيدن به اهداف آموزشی صورت می‌گيرد ارزشيابی اساتيد از ديد دانشجويان است. از آنجايی‌که شناخت نقاط قوت و ضعف اين نوع ارزشيابی از ديد مشتريان اصلی آن يعنی اساتيد و دانشجويان نقش مهمی در ارتقاء کيفيت آموزشی دارد، اين مطالعه بدين منظور طراحی شد. مواد و روش‌ها: اين پژوهش يک مطالعه مقطعی است که در سال 1385 در دانشکده علوم پزشکی جهرم صورت گرفت و 100 نفر از دانشجويان و 35 نفر از اساتيد در اين تحقيق شرکت نمودند. 2 پرسش‌نامه مجزا که روايی و پايايی آنان به اثبات رسيد مورد استفاده قرار گرفتند. در اين پرسش‌نامه‌ها نقطه نظرات اساتيد و دانشجويان در خصوص ارزشيابی استاد مورد پرسش قرار گرفت. داده‌ها پس از جمع‌آوری توسط نرم‌افزار آماری SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته‌ها: 9/70 درصد از اساتيد از روش ارزشيابی استاد توسط دانشجو بطور کلی راضی بودند. 6/48 درصد از آنان اعلام نمودند که نمره بدست آمده از فرم‌های ارزشيابی در کيفيت تدريس آنان مؤثر است. 8/48 درصد اساتيد معتقد بودند دانشجويان در تکميل فرم‌های ارزشيابی اغراض شخصی را دخالت می‌دهند. 60 درصد اساتيد روش خود‌سنجی را به عنوان روش مکمل ارزشيابی معرفی کرده بودند. در مورد دانشجويان 6/76 درصد اعلام نمودند که مهارت‌های ارتباطی اساتيد در ارزشيابی آنان مؤثر است. در خصوص تأثير شوخ‌طبعی اساتيد اين رقم 5/57 درصد بود. 4/67 درصد تأثير مسائل و اغراض شخصی خود را تکميل فرم‌های ارزشيابی کم‌اهميت می‌دانستند و 9/60 درصد دانشجويان سخت‌گيری در امتحانات را با نمره کم ارزشيابی مرتبط می‌دانستند. نتيجه گيری: يافته‌ها حاکی از اين است که اکثريت اساتيد با اصل ارزشيابی موافق بوده‌اند و با در نظر گرفتن اين‌که ارزشيابی استاد تحت تأثير عوامل مختلف قرار می‌گيرد. بهتر است از ساير روش‌ها نظير ارزشيابی از همکار، خودسنجی و ارزشيابی ميزان يادگيری دانشجويان استفاده شود. همچنين با توجه به تفاوت يافته‌ها در اين خصوص در مطالعات دانشگاه‌های مختلف طراحی يک روش مشترک و دقيق در سراسر کشور ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدیارزشيابی، استاد، دانشجو،
متن كامل [PDF 228 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Amini M, Honardar M. The view of faculties and medical students about evaluation of faculty teaching experiences. koomesh. 2008; 9 (3) :171-178
URL http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4-216&slc_lang=fa&sid=1
امينی ميترا، هنردار مرضيه. ارزشيابی استاد از ديدگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی جهرم. كومش . 1387; 9 (3) :171-178
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات جلد 9, شماره 3 - ( 2-1387 )
كومش Koomesh
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.077 seconds with 650 queries by AWT YEKTAWEB 2.4.4.5