[صفحه اصلی ]     [ English ]  
كومش awt-yekta Koomesh
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 9، شماره 3 - ( 2-1387 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 9 شماره 3 صفحات 171-178
XML ارزشیابی استاد از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم Print

[English Abstract]
نویسندگان: میترا امینی ، مرضیه هنردار
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
چکيده:   (9134 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از متداول‌ترین روش‌هایی که در بیش‌تر کشورها و از جمله ایران جهت تعیین میزان موفقیت یک استاد در رسیدن به اهداف آموزشی صورت می‌گیرد ارزشیابی اساتید از دید دانشجویان است. از آنجایی‌که شناخت نقاط قوت و ضعف این نوع ارزشیابی از دید مشتریان اصلی آن یعنی اساتید و دانشجویان نقش مهمی در ارتقاء کیفیت آموزشی دارد، این مطالعه بدین منظور طراحی شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که در سال 1385 در دانشکده علوم پزشکی جهرم صورت گرفت و 100 نفر از دانشجویان و 35 نفر از اساتید در این تحقیق شرکت نمودند. 2 پرسش‌نامه مجزا که روایی و پایایی آنان به اثبات رسید مورد استفاده قرار گرفتند. در این پرسش‌نامه‌ها نقطه نظرات اساتید و دانشجویان در خصوص ارزشیابی استاد مورد پرسش قرار گرفت. داده‌ها پس از جمع‌آوری توسط نرم‌افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 9/70 درصد از اساتید از روش ارزشیابی استاد توسط دانشجو بطور کلی راضی بودند. 6/48 درصد از آنان اعلام نمودند که نمره بدست آمده از فرم‌های ارزشیابی در کیفیت تدریس آنان مؤثر است. 8/48 درصد اساتید معتقد بودند دانشجویان در تکمیل فرم‌های ارزشیابی اغراض شخصی را دخالت می‌دهند. 60 درصد اساتید روش خود‌سنجی را به عنوان روش مکمل ارزشیابی معرفی کرده بودند. در مورد دانشجویان 6/76 درصد اعلام نمودند که مهارت‌های ارتباطی اساتید در ارزشیابی آنان مؤثر است. در خصوص تأثیر شوخ‌طبعی اساتید این رقم 5/57 درصد بود. 4/67 درصد تأثیر مسائل و اغراض شخصی خود را تکمیل فرم‌های ارزشیابی کم‌اهمیت می‌دانستند و 9/60 درصد دانشجویان سخت‌گیری در امتحانات را با نمره کم ارزشیابی مرتبط می‌دانستند. نتیجه گیری: یافته‌ها حاکی از این است که اکثریت اساتید با اصل ارزشیابی موافق بوده‌اند و با در نظر گرفتن این‌که ارزشیابی استاد تحت تأثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد. بهتر است از سایر روش‌ها نظیر ارزشیابی از همکار، خودسنجی و ارزشیابی میزان یادگیری دانشجویان استفاده شود. همچنین با توجه به تفاوت یافته‌ها در این خصوص در مطالعات دانشگاه‌های مختلف طراحی یک روش مشترک و دقیق در سراسر کشور ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، استاد، دانشجو،
متن كامل [PDF 228 kb]   (3915 دریافت)
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Amini M, Honardar M. The view of faculties and medical students about evaluation of faculty teaching experiences. koomesh. 2008; 9 (3) :171-178
URL http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4-216&slc_lang=fa&sid=1
امینی میترا، هنردار مرضیه. ارزشیابی استاد از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم. كومش . 1387; 9 (3) :171-178
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات جلد 9، شماره 3 - ( 2-1387 )
كومش Koomesh
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.094 seconds with 719 queries by AWT YEKTAWEB 2800