[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 12، شماره 2 - ( جلد 12، شماره 2 (پياپی 38)، زمستان 1389 1389 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 134-143 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت مراقبت‌های پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران مراکز آموزشی - درمانی شهر سمنان
معصومه نیشابوری *، نیره رئیس‌دانا، راهب قربانی، طاهره صادقی
چکیده:   (17085 مشاهده)

  سابقه و هدف: مراقبت های پرستاری به عنوان یک جزء اساسی از خدمات بهداشتی درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. سلامت و بهبود بیماران در گرو ارایه مراقبت با کیفیت می‌باشد. استفاده از دیدگاه پرستاران و بیماران و شرکت فعالانه آن‌ها در تصمیم‌گیری نقش به سزایی در کیفیت خدمات داشته و باید به عنوان یک اصل مد نظر قرار گیرد. هدف این تحقیق، بررسی کیفیت مراقبت‌های پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران مراکز آموزشی - درمانی شهر سمنان بود.

  مواد و روش ها: دراین مطالعه مقطعی 300 بیمار بستری در بخش داخلی، جراحی، زنان و کودکان مراکز آموزشی- درمانی امیرالمومنین(ع) و فاطمیه (س) شهر سمنان با روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک و هم چنین 52 پرستار شاغل در دو بیمارستان فوق انتخاب شدند. کیفیت مراقبت‌های پرستاری در ابعاد روانی- اجتماعی و ارتباطی با پرسش‌نامه QUALPAC) (Quality patient care scale: شامل 41 سئوال و بر اساس مقیاس 3 درجه‌ای لیکرت با عبارات رتبه‌ای بندرت، گاهی، بیش‌تر اوقات بود که به ترتیب نمرات 1 تا 3 به آن اختصاص یافت وتوسط بیماران و پرستاران منتخب تکمیل شد. بامحاسبه میانگین نمرات سئوالات پرسش‌نامه برای هر فرد ، نظرات به 3 گروه نامطلوب (کمتراز5/1)، تا حدودی مطلوب (49/2- 5/1) و مطلوب (3 5/2 ) تقسیم بندی شد.

  یافته ها: کیفیت مراقبت در بعد روانی اجتماعی از دیدگاه 6/31% بیماران و 6/92% پرستاران مطلوب بود. هم‌چنین کیفیت مراقبت در بعد ارتباطی از دیدگاه 7/24% بیماران و 8/56% پرستاران مطلوب بود. بین دیدگاه بیماران و پرستاران در هر دو بعد مراقبت تفاوت معنی‌دار (001/0> P ) مشاهده شد. در بعد روانی اجتماعی 5/73% بیماران اظهار داشتند به‌ندرت پرستاران خود را به بیماران معرفی می‌کنند. هم‌چنین 9/77% اظهار داشتند به‌ندرت بیماران جدید، به بیماران معرفی می‌شوند. در بعد ارتباطی، 5/42% بیماران اظهار داشتند به‌ندرت به بیمار جهت حفظ اسرار وی اطمینان خاطر داده می‌شود.

  نتیجه گیری: بیماران و پرستاران به علت دارا بودن پیش‌زمینه فکری متفاوت و تجارب مختلف زندگی دارای درک و دیدگاه متفاوتی نسبت به کیفیت مراقبت‌ها می‌باشند. لذا ارزیابی مجدد استانداردهای کیفیت مراقبت با روی‌کرد مددجو محوری، اتخاذ تدابیری جهت افزایش ارتباط مناسب بین بیمار و پرستار و توجه به نیازهای روانی- اجتماعی بیماران ضرورت دارد.

  

واژه‌های کلیدی: کیفیت مراقبت، مراقبت پرستاری، دیدگاه، بیمار، پرستار
متن کامل [PDF 237 kb]   (3937 دریافت)    
نوع مطالعه: تجربي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Neishabory M, Raeisdana N, Ghorbani R, Sadeghi T. Nurses' and patients' viewpoints regarding quality of nursing care in the teaching hospitals of Semnan University of Medical Sciences, 2009. koomesh. 2011; 12 (2) :134-143
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-1093-fa.html
نیشابوری معصومه، رئیس‌دانا نیره، قربانی راهب، صادقی طاهره. بررسی کیفیت مراقبت‌های پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران مراکز آموزشی - درمانی شهر سمنان. نشریه كومش. 1389; 12 (2) :134-143

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-1093-fa.html

جلد 12، شماره 2 - ( جلد 12، شماره 2 (پياپی 38)، زمستان 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.462 seconds with 795 queries by yektaweb 3503