[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20، شماره 2 - ( بهار 1397 – ویژه نامه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت 1397 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 221-227 برگشت به فهرست نسخه ها
انتظارات و ادراک بیماران از کیفیت خدمات بستری در بخش‌های زنان و زایمان و کودکان بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهر سمنان در سال 1395
عباس زیاری، فرزانه بینایی، معصومه انصاری، علی ولی نژادی*
چکیده:   (1542 مشاهده)
هدف: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از مهم‌ترین واحدهای ارائه خدمت در نظام سلامت هستند. با توجه به ضرورت درک ادراکات و انتظارات بیماران برای بهبود کیفیت ارائه خدمات، هدف این پژوهش، سنجش انتظارات و ادراک بیماران از کیفیت خدمات بستری در بخش‌های زنان و زایمان و کودکان بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهر سمنان در سال 1395 بر اساس مدل سروکوال است.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی است که به روش نمونه‌گیری آسان بر روی 321 نفر در دو بخش زنان و زایمان (151 نفر) و کودکان (170 نفر) بیمارستان امیرالمومنین (ع) سمنان و با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد سروکوال که روایی و پایایی آن تأیید شده، از اردیبهشت تا بهمن 1395 صورت گرفت.
یافتهها: میانگین گویه‌های مربوط به مؤلفه‌های «انتظارات» و «ادراکات» به ترتیب با 24/1  و 44/2 (از 5) در سطح «ضعیف» و «متوسط» برآورد شد. «وفاداری» مراجعه‌کنندگان به بیمارستان در سطح «متوسط» و فاصله بین ادراکات و انتظارات بیماران و به بیان دیگر «رضایت بیماران»، در سطح «متوسط» بود.
نتیجهگیری: فاصله کم بین ادراکات و انتظارات دریافت‌کنندگان خدمت در تمام مؤلفه‌های کیفیت ارائه خدمات، نشان‌دهنده برآورده شدن انتظارات آن‌ها در حد پایین است. بنابراین ارتقای کیفیت در همه ابعاد ارائه خدمت در جامعه مورد پژوهش ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمات سلامت، انتظارات، ادراکات، سروکوال، بیمارستان
متن کامل [PDF 743 kb]   (171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziari A, binaei F, Ansari M, Valinejadi A. The gap between the service quality and patients’ expectations in Amir-al-momenin hospital of Semnan University of Medical Sciences in 2016, Semnan, Iran. koomesh. 2018; 20 (2) :221-227
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4161-fa.html

زیاری عباس، بینایی فرزانه، انصاری معصومه، ولی نژادی علی. انتظارات و ادراک بیماران از کیفیت خدمات بستری در بخش‌های زنان و زایمان و کودکان بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهر سمنان در سال 1395. كومش. 1397; 20 (2) :221-227

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4161-fa.html



جلد 20، شماره 2 - ( بهار 1397 – ویژه نامه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3768