اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 7، شماره 3 - ( 5-1385 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 177-182 برگشت به فهرست نسخه ها
هنجاریابی شاخص‌های تعداد کل واژه‌ها، میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی در کودکان طبیعی فارسی زبان 2 تا 5 ساله شهر سمنان
محمد مجید اوریادی‌زنجانی، راهب قربانی، فاطمه کیخا
چکیده:   (13692 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از عوامل تعیین کننده ماهیت و میزان آسیب زبانی، شاخص‌های کیفیت گفتار می‌باشند. در این مطالعه ما به هنجاریابی مقدار سه مشخصه فرعی تعداد کل واژه ها، میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی در نمونه‌های زبانی خودانگیخته توصیفی و آزاد کودکان طبیعی 2 تا 5 ساله سمنانی پرداخته‌ایم. نظر به این‌که در حال حاضر درمان بالینی اختلالات زبانی در کودکان در داخل، بیش‌تر بر اساس تجارب درمان‌گر و در بعضی موارد مطابق با هنجارهای زبان انگلیسی انجام می‌گیرد، به‌نظر می‌رسد وجود چنین هنجاری برای کودکان فارسی زبان، می‌تواند کمک شایانی به امر ارزیابی، تشخیص و درمان کودکان دچار اختلالات زبانی کند. مواد و روش‌ها: در تحقیق حاضر، تعداد 580 کودک فارسی زبان طبیعی 2 تا 5 ساله سمنانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای تعیین طبیعی بودن کودک از لحاظ رشد زبانی، از فرم پرونده‌گیری، سیاهه‌های رشدی و سؤال از والدین استفاده گردید. آزمون‌گر طی مکالمه با کودک، نمونه‌های گفتاری وی را توسط ضبط صوت ثبت می‌کرد. سپس نمونه‌های گفتاری، آوانگاری شده، مورد تحلیل قرار گرفتند و مقدار شاخص‌های مورد نظر محاسبه شدند. درنهایت داده‌های به‌دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصله از این مطالعه، مقادیر هنجار سه شاخص فوق برای کودکان 2 تا 5 ساله سمنانی به‌دست آمد. هم‌چنین نتایج نشان داد که با افزایش سن کودک از 2 تا 5 سال تعداد کل واژه‌ها، میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی افزایش می‌یابند. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مقایسه مقادیر سه شاخص تعداد کل واژه‌ها، میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی کودکان طبیعی فارسی زبان 2 تا 5 ساله سمنانی حاکی از آن‌است‌که با بالا رفتن سن کودک از 2 تا 5 سال، مقادیر این شاخص‌های کیفیت گفتار به‌عنوان شاخصی از رشد مهارت‌های زبانی کودک، افزایش می‌یابند. از سوی دیگر، تأثیر سن بر مقادیر شاخص‌ها بر اساس نوع نمونه گفتاری (توصیفی یا آزاد) متفاوت است. بنابراین در ارزیابی وضعیت زبانی یک کودک، تحلیل مشخصه‌های کیفیت گفتار بایستی بر اساس نوع روش به‌کار گرفته شده جهت نمونه‌گیری گفتاری صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: نمونه‌گیری گفتاری، مکالمه، شاخص‌های کیفیت گفتار، گفتار توصیفی، گفتار آزاد، تعداد کل واژه‌ها، میانگین طول گفته، میانگین طول 5 جمله طولانی
متن کامل [PDF 179 kb]   (1683 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۶/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oryadi-Zanjani M, Ghorbani R, Keikha F. Standardization of total numbers of word, mean length of utterance and mean length of 5 long sentences in normal Persian language children between 2 to 5 years old in Semnan city. koomesh. 2006; 7 (3) :177-182
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-99-fa.html

اوریادی‌زنجانی محمد مجید، قربانی راهب، کیخا فاطمه. هنجاریابی شاخص‌های تعداد کل واژه‌ها، میانگین طول گفته و میانگین طول 5 جمله طولانی در کودکان طبیعی فارسی زبان 2 تا 5 ساله شهر سمنان. كومش. 1385; 7 (3) :177-182

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-99-fa.html



جلد 7، شماره 3 - ( 5-1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991