با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: در مباحث گفتاردرمانی، کفایت درمان شامل سه حیطهی اختصاصیتر کارآمدی، کارآیی و تاثیرات درمان است که در بحث کارآیی درمان به مقایسه تفاوت عملکرد شیوههای مختلف درمان با یکدیگر پرداخته میشود. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیرات تحریک عمومی زبان و مدل توصیفی-تکاملی با توجه به متغیرهای زبانی بود. مواد و روش ها: در این مطالعه مداخلهای، 14 کودک کمشنوا در دو سال تحصیلی پیاپی با دو شیوهی تحریک عمومی زبان و مدل توصیفی-تکاملی تحت درمان گفتاری و زبانی قرار گرفتند. تغییرات حاصله در لایههای مختلف زبانی پس از اجرای هر دو شیوه، با استفاده از آزمونهای غیربافتمند زبانی، توصیف تصاویر، افعال و جملهنویسی محاسبه و مقایسه گردید. یافته ها: تفاوت تغییرات بین دو شیوه توصیفی-تکاملی و تحریک عمومی زبان در کل پیشوند و پسوند در زیرآزمون سریال؛ در پسوند اشتقاقی در زیرآزمون افعال؛ بیان حروف اضافه، درک صفت عالی و بیان قید مکان در آزمون غیربافتمند زبانی به لحاظ آماری معنیدار است (05/0 P< ). نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد در رویکرد توصیفی-تکاملی چون اهداف درمان با توجه به سن زبانی مشخص میشوند تغییرات مثبت بیشتری در ریزمتغیرهای مربوط به آن سن دیده میشود.
سلمانی M, اقاسعدالهی A L, قربانی R, محمودی بختیاری B, مداح M, سید S, et al . Treatment efficiency in children with severe to profound hearing impairment: A comparative study of general language stimulation and developmental-descriptive approach based on morphological changes. Koomesh 1391; 13 (4) :452-459 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-893-fa.html
سلمانی معصومه، اقاسعدالهی علی، قربانی راهب، محمودی بختیاری بهروز، مداح مرضیه، سید سپیده، و همکاران. و همکاران.. کارآیی گفتاردرمانی با استفاده از شیوههای تحریک عمومی زبان و مدل توصیفی-تکاملی بر اساس متغیرهای صرفی در کودکان مبتلا به نقص شنوایی شدید تا عمیق. كومش. 1391; 13 (4) :452-459