اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87504259
h-index3821
i10-index272121

..
:: جلد 13، شماره 4 - ( (پياپي 44)، تابستان 1391 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 459-452 برگشت به فهرست نسخه ها
کارآیی گفتاردرمانی با استفاده از شیوه‌های تحریک عمومی زبان و مدل توصیفی-تکاملی بر اساس متغیرهای صرفی در کودکان مبتلا به نقص شنوایی شدید تا عمیق
معصومه سلمانی ، علی اقاسعدالهی ، راهب قربانی ، بهروز محمودی بختیاری ، مرضیه مداح ، سپیده سید ، نفیسه آلبویه ، هاجر علیزاده ، مهسا مختارزاده ، فاطمه زیارتی
چکیده:   (11159 مشاهده)
  سابقه و هدف: در مباحث گفتاردرمانی، کفایت درمان شامل سه حیطه‌ی اختصاصی‌تر کارآمدی، کارآیی و تاثیرات درمان است که در بحث کارآیی درمان به مقایسه تفاوت عمل‌کرد شیوه‌های مختلف درمان با یک‌دیگر پرداخته می‌شود. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیرات تحریک عمومی زبان و مدل توصیفی-تکاملی با توجه به متغیرهای زبانی بود.   مواد و روش ‌ ها: در این مطالعه مداخله‌ای، 14 کودک کم‌شنوا در دو سال تحصیلی پیاپی با دو شیوه‌ی تحریک عمومی زبان و مدل توصیفی-تکاملی تحت درمان گفتاری و زبانی قرار گرفتند. تغییرات حاصله در لایه‌های مختلف زبانی پس از اجرای هر دو شیوه، با استفاده از آزمون‌های غیربافتمند زبانی، توصیف تصاویر، افعال و جمله‌نویسی محاسبه و مقایسه گردید.   یافته ‌ ها: تفاوت تغییرات بین دو شیوه توصیفی-تکاملی و تحریک عمومی زبان در کل پیش‌وند و پس‌وند در زیرآزمون سریال؛ در پسوند اشتقاقی در زیرآزمون افعال؛ بیان حروف اضافه، درک صفت عالی و بیان قید مکان در آزمون غیربافتمند زبانی به لحاظ آماری معنی‌دار است (05/0 P< ).   نتیجه ‌ گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد در روی‌کرد توصیفی-تکاملی چون اهداف درمان با توجه به سن زبانی مشخص می‌شوند تغییرات مثبت بیش‌تری در ریزمتغیرهای مربوط به آن سن دیده می‌شود.
واژه‌های کلیدی: کودکان کم شنوا، گفتاردرمانی، آسیب یا فقدان شنوایی، اختلالات گفتار و زبان
متن کامل [PDF 167 kb]   (2840 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/4/29 | پذیرش: 1390/11/30 | انتشار: 1391/3/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سلمانی M, اقاسعدالهی A L, قربانی R, محمودی بختیاری B, مداح M, سید S, et al . Treatment efficiency in children with severe to profound hearing impairment: A comparative study of general language stimulation and developmental-descriptive approach based on morphological changes. Koomesh 1391; 13 (4) :452-459
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-893-fa.html

سلمانی معصومه، اقاسعدالهی علی، قربانی راهب، محمودی بختیاری بهروز، مداح مرضیه، سید سپیده، و همکاران. و همکاران.. کارآیی گفتاردرمانی با استفاده از شیوه‌های تحریک عمومی زبان و مدل توصیفی-تکاملی بر اساس متغیرهای صرفی در کودکان مبتلا به نقص شنوایی شدید تا عمیق. كومش. 1391; 13 (4) :452-459

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-893-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13، شماره 4 - ( (پياپي 44)، تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645