اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87484258
h-index3821
i10-index272121

..
:: جلد 24، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1400 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 101-95 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه افسردگی و مؤلفه‌های آن در کودکان دبستانی با و بدون اختلال اضطراب فراگیر
تورج سپهوند
چکیده:   (1548 مشاهده)
هدف: اختلال اضطراب فراگیر احتمالاً شایع‌ترین اختلالی است که با اختلال روانی دیگری از جمله افسردگی هم‌رخدادی بالایی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه افسردگی و مؤلفه‌های در کودکان دبستانی با و بدون اختلال اضطراب فراگیر انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه دارای طرح علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان ابتدایی (پایه چهارم تا ششم) استان مرکزی بود. برای انتخاب نمونه، از نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. ابتدا پرسش‌نامه‌های اضطراب فراگیر و افسردگی در مورد 300 نفر از این کودکان اجرا شد. سپس بر اساس نمره برش مقیاس اضطراب فراگیر (نمرات 10 یا بالاتر)، دو گروه کودکان دارای اضطراب فراگیر (39 نفر) و بدون اضطراب فراگیر (40 نفر) انتخاب و از لحاظ افسردگی مورد مقایسه قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیره، تفاوت معناداری را در ترکیب خطی مؤلفه‌های افسردگی دو گروه نشان داد (016/0=P). تحلیل واریانس تک‌متغیری نیز نشان داد که کودکان دارای اضطراب فراگیر در مولفه‌های خلق منفی و عزت‌ نفس منفی، افسردگی بیش‌تری نسبت به کودکان بدون اضطراب فراگیر داشتند، اما در مؤلفه‌های مشکلات بین‌فردی، ناکارآمدی و بی‌لذتی به طور معناداری با آن‌ها متفاوت نبودند. آزمون تی مستقل نیز تفاوتی در میزان افسردگی کلی دو گروه نشان نداد. نتیجه‌گیری: با توجه به آسیب‌پذیری بیش‌تر کودکان دارای اضطراب فراگیر در برابر افسردگی، این کودکان به میزان بیش‌تری نیازمند شیوه‌های خاص پیشگیری و درمان اختلال اضطراب فراگیر و افسردگی همراه آن هستند.  
واژه‌های کلیدی: افسردگی، اضطراب، مدرسه‌ها، کودک
متن کامل [PDF 488 kb]   (445 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/9/24 | پذیرش: 1400/4/23 | انتشار: 1400/10/30
فهرست منابع
1. [1] Alotaibi A. Combating anxiety and depression among school children and adolescents through student counselling in Saudi Arabia. Procedia Soc Behav Sci 2015; 205: 18-29. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.09.006]
2. [2] Polanczyk GV, Salum GA, Sugaya LS, Caye A, Rohde LA. Annual research review: A meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. J Child Psychol Psychiatry 2015; 56: 345-365. [DOI:10.1111/jcpp.12381] [PMID]
3. [3] Charlson F, Van Ommeren M, Flaxman A, Cornett J, Whiteford H, Saxena S. New WHO prevalence estimates of mental disorders in conflict settings: A systematic review and meta-analysis. Lancet 2019; 394: 240-248. [DOI:10.1016/S0140-6736(19)30934-1]
4. [4] American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (5th ed.). Translated to persian by: Avadisyance H, Hashemi Minabad H, Arab Ghahestani D. Tehtan: Roshd. 2015.
5. [5] Mohammadi MR, Pourdehghan P, Mostafavi SA, Hooshyari Z, Ahmadi N, Khaleghi A. Generalized anxiety disorder: Prevalence, predictors, and comorbidity in children and adolescents. J Anxiety Disord 2020; 34: 1-8. [DOI:10.1016/j.janxdis.2020.102234] [PMID]
6. [6] Costello EJ, Egger H, Angold A. 10-year research update review: The epidemiology of child and adolescent psychiatric disorders: I. Methods and public health burden. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2005; 44: 972-986. [DOI:10.1097/01.chi.0000172552.41596.6f] [PMID]
7. [7] Sadock NJ, Sadock VA, Ruiz P. Kaplan and Sadock,s synopsis of psychiatry: behavioral sciences/clinical psychiatry (11th ed.). Translated by Farzin Rezaei. Tehran: Arjmand. 2015.
8. [8] Kovacs M, Feinberg T, Crouse-Novak M, Paulauskas S, Filkenstein R. Depressive disorders in childhood: I. A longitudinal perspective study of characteristics and recovery. Arch Gen Psychiatr 1984; 41: 229-237. [DOI:10.1001/archpsyc.1984.01790140019002] [PMID]
9. [9] Garber J, Weersing VR. Comorbidity of anxiety and depression in youth: Implications for treatment and prevention. Clin Psychol Sci Pract 2010; 17: 293-306. [DOI:10.1111/j.1468-2850.2010.01221.x] [PMID] [PMCID]
10. [10] Al-Asadi AM, Klein B, Meyer D. Multiple comorbidities of 21 psychological disorders and relationships with psychosocial variables: A study of the online assessment and diagnostic system within a web-based population. J Med Internet Res 2015; 17: e55. [DOI:10.2196/jmir.4143] [PMID] [PMCID]
11. [11] Wittchen HU. Generalized anxiety disorder: Prevalence, burden, and cost to society. Depress Anxiety 2002; 16: 162-171. [DOI:10.1002/da.10065] [PMID]
12. [12] Olfson M, Gameroff MJ. Generalized anxiety disorder, somatic pain and health care costs. Gen Hosp Psychiatr 2007; 29: 310-316. [DOI:10.1016/j.genhosppsych.2007.04.004] [PMID]
13. [13] Turk CL, Heimberg RG, Luterek JA, Mennin DS, Fresco DM. Delineating emotion regulation deficits in generalized anxiety disorder: A comparison with social anxiety disorder. Cognit Ther Res 2005; 29: 89-106. [DOI:10.1007/s10608-005-1651-1]
14. [14] Copeland WE, Shanahan L, Erkanli A, Costello EJ, Angold A. Indirect comorbidity in childhood and adolescence. Front Psychiatr 2013; 4: 1-8. [DOI:10.3389/fpsyt.2013.00144] [PMID] [PMCID]
15. [15] Melegari MG, Bruni O, Sacco R, Barni D, Sette S, Donfrancesco R. Comorbidity of attention deficit hyperactivity disorder and generalized anxiety disorder in children and adolescents. Psychiatr Res 2018; 270: 780-785. [DOI:10.1016/j.psychres.2018.10.078] [PMID]
16. [16] Heller W, Nitschke JB. The puzzle of regional brain activity in depression and anxiety: The importance of subtypes and comorbidity. Cogn Emot 1998; 12: 421-447. [DOI:10.1080/026999398379664]
17. [17] Fichter MM, Quadflieg NN, Fischer UC, Kohlboeck GG. Twenty-fiveyear course and outcome in anxiety and depression in the upper bavarian longitudinal community study. Acta Psychiatr Scand 2010; 122: 75-85. [DOI:10.1111/j.1600-0447.2009.01512.x] [PMID]
18. [18] Garber J, Weersing VR. Comorbidity of anxiety and depression in youth: implications for treatment and prevention. Clin Psychol (New York) 2010; 17: 293-306. [DOI:10.1111/j.1468-2850.2010.01221.x] [PMID] [PMCID]
19. [19] Behzadpour S, Pouretemad HR, Akbari Zardkhaneh S. Conceptualization of comorbid anxiety in autism spectrum disorder: An integrative literature review. Koomesh 2021; 23: 11-19. (Persian). [DOI:10.29252/koomesh.23.1.11]
20. [20] Kovacs M, Beck AT. An empirical-clinical approach toward a definition of childhood depression. In Schulterbrandt JG, Raskin A. (eds). Depression in childhood: Diagnosis, treatment, and conceptual models. New York: Raven Press 1977; 1-25.
21. [21] Smukher MR, Craighead WE, Craighead LW, Green BJ. Normative and reliability data for the Children's Depression Inventory. J Abnorm Child Psychol 1986; 14: 25-39. [DOI:10.1007/BF00917219] [PMID]
22. [22] Kovacs M. Children's depression inventory: Manual. Toronto, ON: Multi-Health Systems. 1992.
23. [23] Dehshiri GR, Najafi M, Shikhi M, Habibi Askarabad M. Investigating primary psychometric properties of Children's Depression Inventory (CDI). J Fam Res 2009; 5: 159-177. (Persian).
24. [24] Spitzer RL, Kroenke K, Williams JBW, Lo¨we B. A brief measure for assessing generalized anxiety disorder. Arch Intern Med 2006; 166: 1092-1097. [DOI:10.1001/archinte.166.10.1092] [PMID]
25. [25] Naeinian MR, Shaeiri MR, Sharif M, Hadian M. To study reliability and validity for a brief measure for assessing generalized anxiety disorder (GAD-7). Clin Psychol Pers 2011; 3: 41-50. (Persian).
26. [26] Kim-Cohen J, Caspi A, Moffitt TE, Harrington H, Milne BJ, Poulton R. Prior juvenile diagnoses in adults with mental disorder: Developmental follow-back of a prospective-longitudinal cohort. Arch Gen Psychiatr 2003; 60: 709-717. [DOI:10.1001/archpsyc.60.7.709] [PMID]
27. [27] Gazelle H, Ladd GW. Anxious solitude and peer exclusion: A diathesis-stress model of internalizing trajectories in childhood. Child Dev 2003; 74: 257-278. [DOI:10.1111/1467-8624.00534] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.ARAKMU.REC.1397.298


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sepahvand T. Comparison of depression and its components in primary school children with and without generalized anxiety disorder. Koomesh 1400; 24 (1) :95-101
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6801-fa.html

سپهوند تورج. مقایسه افسردگی و مؤلفه‌های آن در کودکان دبستانی با و بدون اختلال اضطراب فراگیر. كومش. 1400; 24 (1) :95-101

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6801-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 24، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645