اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 23، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 233-241 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر‌بخشی آموزش حافظه فعال بر کارکرد‌های اجرایی کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا
محمد جواد همتی ، فیروزه ساجدی ، محسن واحدی ، حجت الله حقگو
چکیده:   (139 مشاهده)
هدف: از علائم اصلی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم اختلال در کارکردهای اجرایی و مولفه‌های آن می‌باشد. این پژوهش اثر‌بخشی آموزش حافظه فعال بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا را بررسی می‌کند.
مواد و روشها: در یک مطالعه تک آزمودنی با طرح ABA پنج کودک با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در سن 11-6 سال به روش نمونه‌گیری در دسترس، در پژوهش شرکت کردند. کارکرد اجرایی آن‌ها ۳ نوبت پیش از شروع مداخله با فاصله زمانی ۲ هفته، 4 نوبت طی مداخله و ۳ نوبت پس از مداخله به وسیله پرسش‌نامه درجه‌بندی رفتاری کارکرد اجرایی (BRIEF)، توسط والدین ارزیابی شد. مداخله شامل آموزش حافظه فعال با استفاده از نرم‌افزار روبوممو در 24 جلسه (3 بار در هفته و هر جلسه 30 دقیقه) بود. برای تفسیر نتایج از تحلیل دیداری، درصد داده‌های غیر هم‌پوش (PND)، اندازه اثر استفاده شد.
یافتهها: آموزش حافظه فعال به ترتیب با اندازه اثر D کوهن: (87/1، 05/2، 97/3، 76/2، 22/4) موجب بهبود کارکردهای اجرایی شد. هم‌چنین برنامه مداخله‌ای موجب بهبود شاخص تنظیم رفتار با اندازه اثر (46/1، 05/2، 61/4، 89/1، 65/3) و فرا‌شناخت (با اندازه اثر 87/1، 15/2، 68/2، 13/3، 71/3) در آزمودنی‌ها شد. تغییرات به‌دست آمده در هر 5 آزمودنی مثبت بود (اندازه اثر بالاتر از 8/0).
نتیجهگیری: به نظر می‌رسد آموزش حافظه فعال می‌تواند کارکردهای اجرایی و اجزاء آن (تنظیم رفتار، فراشناخت) را در کودکان با اختلال طیف اتیسم عملکرد بالا را ارتقاء دهد.
 
واژه‌های کلیدی: حافظه فعال، کارکردهای اجرایی، رفتار، فرا‌شناخت، اختلال اتیسم
متن کامل [PDF 903 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/12/22 | پذیرش: 1399/7/23 | انتشار: 1399/12/21
فهرست منابع
1. [1] Schwartzberg ET, Silverman MJ. Effects of a music-based short story on short-and long-term reading comprehension of individuals with Autism Spectrum Disorder: A cluster randomized study. Arts Psychother 2016; 48: 54-61. [DOI:10.1016/j.aip.2016.01.001]
2. [2] Wolfe F, Walitt BT, Katz RS, Häuser W. Symptoms, the nature of fibromyalgia, and diagnostic and statistical manual 5 (DSM-5) defined mental illness in patients with rheumatoid arthritis and fibromyalgia. PLoS One 2014; 9: e88740. [DOI:10.1371/journal.pone.0088740] [PMID] [PMCID]
3. [3] Control CfD. Prevention (CDC), Violence prevention at CDC. 2014.
4. [4] Klin A, Volkmar FR, Sparrow SS, Cicchetti D, Rourke BP. Validity and neuropsychological characterization of Asperger syndrome: Convergence with nonverbal learning disabilities syndrome. J Child Psychol Psychiatry 1995; 36: 1127-1140. [DOI:10.1111/j.1469-7610.1995.tb01361.x] [PMID]
5. [5] Bennetto L, Pennington BF, Rogers SJ. Intact and impaired memory functions in autism. Child Dev 1996; 67: 1816-1835. [DOI:10.2307/1131734] [PMID]
6. [6] Hughes C, Russell J. Autistic children's difficulty with mental disengagement from an object: Its implications for theories of autism. Dev Psychol 1993; 29: 498. [DOI:10.1037/0012-1649.29.3.498]
7. [7] Diamond A, Lee K. Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science 2011; 333: 959-964. [DOI:10.1126/science.1204529] [PMID] [PMCID]
8. [8] Best JR, Miller PH. A developmental perspective on executive function. Child Dev 2010; 81: 1641-1660. [DOI:10.1111/j.1467-8624.2010.01499.x] [PMID] [PMCID]
9. [9] Hughes C, Graham A. Measuring executive functions in childhood: Problems and solutions? Child Adol Mental Health 2002; 7: 131-142. [DOI:10.1111/1475-3588.00024]
10. [10] Nilsen ES, Huyder V, McAuley T, Liebermann D. Ratings of everyday executive functioning (REEF): a parent-report measure of preschoolers' executive functioning skills. Psychol Assess 2017; 29: 50. [DOI:10.1037/pas0000308] [PMID]
11. [11] Ozonoff S, Jensen J. Brief report: Specific executive function profiles in three neurodevelopmental disorders. Journal of autism and developmental disorders. 1999;29(2):171-7. [DOI:10.1023/A:1023052913110] [PMID]
12. [12] Ozonoff S, McEvoy RE. A longitudinal study of executive function and theory of mind development in autism. Development and psychopathology. 1994;6(3):415-31. [DOI:10.1017/S0954579400006027]
13. [13] Luna B, Doll SK, Hegedus SJ, Minshew NJ, Sweeney JA. Maturation of executive function in autism. Biol Psychiatry 2007; 61: 474-481. [DOI:10.1016/j.biopsych.2006.02.030] [PMID]
14. [14] Cramer EP, Plummer SB. People of color with disabilities: Intersectionality as a framework for analyzing intimate partner violence in social, historical, and political contexts. J Aggress Maltreat Trauma 2009; 18: 162-181. [DOI:10.1080/10926770802675635]
15. [15] Pullen PC. Historical and current perspectives on learning disabilities in the United States. Learn Disabil 2016; 14: 25-37.
16. [16] Geachte heer Van Gool Z. Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndronie: Redefining an Illness van het Amerikaanse Institute of Medicine (lOM)
17. [17] Weckstein SM, Weckstein EJ, Parker CD, Westerman MW. A retrospective chart analysis with follow-up of cogmed working memory training in children and adolescents with autism spectrum disorder. Med Sci Monitor Basic Res 2017; 23: 336. [DOI:10.12659/MSMBR.904930] [PMID] [PMCID]
18. [18] Gioia GA, Isquith PK, Guy SC, Kenworthy L. Test review behavior rating inventory of executive function. Child Neuropsychol 2000; 6: 235-238. [DOI:10.1076/chin.6.3.235.3152] [PMID]
19. [19] Gioia GA, Isquith PK, Retzlaff PD, Espy KA. Confirmatory factor analysis of the behavior rating inventory of executive function (BRIEF) in a clinical sample. Child Neuropsychol 2002; 8: 249-257. [DOI:10.1076/chin.8.4.249.13513] [PMID]
20. [20] Abdollahipour F, Alizadeh Zarei M, Akbar Fahimi M, Karamali Esmaeili S. Study of face and content validity of the Persian version of behavior rating inventory of executive function, preschool version. J Rehabil 2016; 17: 12-19. (Persian). [DOI:10.20286/jrehab-170110]
21. [21] Mattila ML, Jussila K, Linna SL, Kielinen M, Bloigu R, Kuusikko-Gauffin S, et al. Validation of the Finnish Autism Spectrum Screening Questionnaire (ASSQ) for clinical settings and total population screening. J Autism Dev Disord 2012; 42: 2162-2180. [DOI:10.1007/s10803-012-1464-5] [PMID]
22. [22] Klingberg T, Fernell E, Olesen PJ, Johnson M, Gustafsson P, Dahlström K, et al. Computerized training of working memory in children with ADHD-a randomized, controlled trial. J Am Acad Child Adolesce Psychiatry 2005; 44: 177-186. [DOI:10.1097/00004583-200502000-00010] [PMID]
23. [23] Maleki ZH, Mashhadi A, Soltanifar A, Moharreri F, Ghamanabad AG. Barkley's parent training program, working memory training and their combination for children with ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Iran J Psychiatry 2014; 9: 47.
24. [24] Chacko A, Bedard AC, Marks DJ, Feirsen N, Uderman JZ, Chimiklis A, et al. A randomized clinical trial of Cogmed Working Memory Trainingn school-age children with ADHD: A replication in a diverse sample using a control condition. J Child Psychol Psychiatry 2014; 55: 247-255. [DOI:10.1111/jcpp.12146] [PMID] [PMCID]
25. [25] Weckstein SM, Weckstein EJ, Parker CD, Westerman MW. A retrospective chart analysis with follow-up of cogmed working memory training in children and adolescents with autism spectrum disorder. Med Sci Monitor Basic Res 2017; 23: 336. [DOI:10.12659/MSMBR.904930] [PMID] [PMCID]
26. [26] Gioia GA, Isquith PK, Guy SC, Kenworthy L. Test review behavior rating inventory of executive function. Child Neuropsychol 2000; 6: 235-238. [DOI:10.1076/chin.6.3.235.3152] [PMID]
27. [27] Gioia GA, Isquith PK, Retzlaff PD, Espy KA. Confirmatory factor analysis of the behavior rating inventory of executive function (BRIEF) in a clinical sample. Child Neuropsychol 2002; 8: 249-257. [DOI:10.1076/chin.8.4.249.13513] [PMID]
28. [28] Zhong J, Rifkin-Graboi A, Tuan Ta A, Lai Yap K, Chuang KH, Meaney MJ, Qiu A. Functional networks in parallel with cortical development associatewith executive functions in children. Cereb Cortex 2014; 24: 1937-1947. [DOI:10.1093/cercor/bht051] [PMID]
29. [29] Breedlove SM, Watson NV. Behavioral neuroscience: Sinauer Associates, Incorporated, Publishers; 2017.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.USWR.REC.1398.017


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati M J, Sajedi F, Vahedi M, Haghgoo H. Effectiveness of working memory training on the executive functions of children with high function autism spectrum disorder. Koomesh. 2021; 23 (2) :233-241
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6284-fa.html

همتی محمد جواد، ساجدی فیروزه، واحدی محسن، حقگو حجت الله. اثر‌بخشی آموزش حافظه فعال بر کارکرد‌های اجرایی کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا. كومش. 1400; 23 (2) :233-241

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6284-fa.html



جلد 23، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4282