اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 22، شماره 4 - ( پائیز 1399 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 650-654 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه توجه پایدار شنوایی در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی و همتایان هنجار
افسون عربی ، سعیده مهرکیان ، هوشنگ میرزایی ، عنایت اله بخشی
چکیده:   (238 مشاهده)
هدف: اختلال پردازش شنوایی، نوعی اختلال در پردازش ادراکی اطلاعات شنوایی در دستگاه عصبی مرکزی است که می‌تواند تحت تاثیر عوامل شناختی از جمله توجه قرار گیرد. توجه یکی از اصلی‌ترین عملکردهای شناختی در رشد و یادگیری کودکان محسوب می‌شود، بنابراین شناخت و بررسی آن در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی با آزمون مجزا و معتبر، ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه توجه پایدار شنوایی در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی و همتایان هنجار با استفاده از زیرآزمون توجه روزمره کودکان است.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی-مقایسه‌ای 45 کودک 7 تا 12 سال، 23 کودک هنجار (با میانگین سنی 88/9 و انحراف استاندارد 5/1) و 22 کودک با اختلال پردازش شنوایی (میانگین 32/9 و انحراف استاندارد 2/1) شرکت کردند. آزمون توجه روزمره کودکان با پنج زیر‌آزمون (امتیاز، تکلیف دوگانه امتیاز، گزارش کد، تکلیف دوگانه جستجوی آسمان و راه برو-راه نرو)، در حوزه توجه پایدار در هر دو گروه انجام شد. میانگین امتیازات دو گروه در هر یک از زیر‌آزمون‌ها به دست آمد و با یک‌دیگر مقایسه شد.
یافتهها: نتایج آزمون من‌ویتنی تفاوت معناداری بین میانگین امتیازات در همه زیرآزمون‌های توجه پایدار شامل امتیاز، تکلیف دوگانه امتیاز، گزارش کد، تکلیف دوگانه جستجوی آسمان و راه برو-راه نرو، در دو گروه را نشان داد (001/0P<).
نتیجهگیری: یافته‌ها نشان داد توجه پایدار، در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی مرکزی به طور قابل ملاحظه‌ای ضعیف‌تر از همتایان هنجار است.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال پردازش شنوایی، توجه پایدار شنوایی، آزمون توجه روزمره کودکان
متن کامل [PDF 593 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/7/13 | پذیرش: 1399/3/3 | انتشار: 1399/7/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabi A, Mehrkian S, Mirzaei H, Bakhshi E. Comparing auditory sustained attention in children with auditory processing disorder and normal children. Koomesh. 2020; 22 (4) :650-654
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5970-fa.html

عربی افسون، مهرکیان سعیده، میرزایی هوشنگ، بخشی عنایت اله. مقایسه توجه پایدار شنوایی در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی و همتایان هنجار. كومش. 1399; 22 (4) :650-654

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5970-fa.html



جلد 22، شماره 4 - ( پائیز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227