با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه وهدف: با شتاب روز افزون پیشرفت علم، مطالب علمی در کلیه رشتهها به طور سرسام آوری افزایش یافته، در نتیجه موفقیت تحصیلی در دانشگاهها مرهون تلاش موثر، مطالعه صحیح و مدیریت وقت اس . یکی از دلایلی که بعضی دانشجویان از تلاش خود نتیجه مطلوبی به دست نمیآورند نداشتن آگاهی از شیوه مطالعه و مهارتهای مربوط به آن است. این مطالعه با هدف تعیین آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان دانشگاههای شهر اردبیل، انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی بر روی 686 نفراز دانشجویان شهر اردبیل انجام شده است. ابزار اندازهگیری پرسشنامه خود ساخته در دو قسمت بود: قسمت اول مشخصات فردی – اجتماعی و میزان مطالعه دانشجو، و قسمت دوم حاوی سوالات مربوط به آگاهی از مطالعه کارآمد بود. نمونهگیری به روش تصادفی و به نسبت دانشجویان هر دانشگاه انجام گرفت. دادهها پس از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS شده و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و کایاسکویر تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین سن در دانشجویان 51/2± 56 /21 سال و میانگین طول مدت مطالعه در روز 43/0± 43/1 ساعت بود. فقط 59 /15% آنان در طی ترم تحصیلی مطالعه منظم داشتند. مهمترین موانع مطالعه را فقدان انگیزه کافی (36/46%) و عدم اطمینان از آینده شغلی (47/30%) بیان داشته اند. فقط 03/16% دانشجویان اظهار داشتهاند دارای برنامه منظم در هر روز برای مطالعه و یادگیری هستند. 09/33 % دانشجویان آگاهی خوب، 01/ 58% آگاهی متوسط و 75/8% آگاهی ضعیف نسبت به مطالعه کارآمد داشتند. میزان آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان ساکن مناطق شهری و دانشگاههای دولتی بیشتر از مناطق روستایی و دانشگاه آزاد بوده و این اختلاف از لحاظ آماری نیز معنیدار بود (05/0 >p).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان دادکه بسیاری از دانشجویان نسبت به مطالعه کار آمد آگاهی متوسط دارند. بنابراین شناسایی شیوه مطا لعه در دانشجویان و آموزش روش مطالعه صحیح در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه ضروری به نظر میرسد.
محمدی M A ., دادخواه B, مظفری N, نعمتی A. To understand the effective studying between Ardabil city university students in 2006 year. Koomesh 1386; 9 (2) :93-98 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-59-fa.html
محمدی محمدعلی، دادخواه بهروز، مظفری ناصر، نعمتی علی. بررسی میزان آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان دانشگاههای شهر اردبیل سال 1385. كومش. 1386; 9 (2) :93-98