اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 22، شماره 2 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 291-300 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خودتنظیمی بر استرس درک شده زنان مبتلا به دیابت بارداری: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده
سمانه خداپرست ، محمدعلی سلیمانی ، نسیم بهرامی ، مریم مافی ، حوریه شایگان
چکیده:   (34 مشاهده)
هدف: بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین رخدادهای زندگی زنان است که می‌تواند عوارض قابل توجهی بر زندگی زنان داشته باشد. یکی از این عوارض، دیابت بارداری است که می‌تواند با پیامدهای جسمی و روانی همراه باشد. درک از بیماری ارزش پیشگویی‌کننده‌ای در ارتقای رفتارهای بهداشتی بیماران دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خودتنظیمی بر استرس درک‌شده زنان مبتلا به دیابت بارداری انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده شاهد‌دار بود. نمونه‌ها از بین زنان مبتلا به دیابت بارداری بستری در بخش پره‌ناتال بیمارستان الزهرا شهر رشت (از اسفند 96 تا شهریور 97) انتخاب و به روش بلوک‌بندی چهارتایی تصادفی در دو گروه کنترل (40نفر) و آزمون (40نفر) قرار گرفتند. پرسش‌نامه مشخصات دموگرافیک و استرس درک شده در هر دو گروه تکمیل شد. در گروه آزمون، مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خود تنظیمی به‌صورت انفرادی در 3 جلسه روزانه اجرا شد. پس از اتمام مداخله و 4 هفته پس از مداخله، مجدداً پرسش‌نامه استرس درک‌شده در هر دو گروه تکمیل شد.
یافته ها: قبل از مداخله بین مشخصات دموگرافیک و استرس درک‌شده دو گروه، اختلاف معنی‌داری وجود نداشت (65/0=p). بلافاصله پس از مداخله (001/0>p) و یک ماه پس از مداخله، نمرات استرس درک شده گروه آزمون (24/3±51/18) در مقایسه با گروه کنترل (87/7±20/23) به طور معنی‌داری کاهش یافته بود (002/0>p).
نتیجه گیری: نتیجه مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خود‌تنظیمی می‌تواند باعث کاهش استرس درک‌شده زنان مبتلا به دیابت بارداری شود. لذا انجام این مداخله به عنوان یک روش مفید، آسان و کم‌هزینه در زنان مبتلا به دیابت بارداری به منظور کاهش میزان استرس در آن‌ها توصیه می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: دیابت بارداری، فشار روانی، مدل خود‌تنظیمی، مدل های روانشناسی
متن کامل [PDF 963 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodaparast S, Soleimani M A, Bahrami N, Mafi M, Shaigan H. Examining the effect of educational intervention based on self-regulation model on perceived stress in women with gestational diabetes: A clinical trial study. koomesh. 2020; 22 (2) :291-300
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5694-fa.html

خداپرست سمانه، سلیمانی محمدعلی، بهرامی نسیم، مافی مریم، شایگان حوریه. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل خودتنظیمی بر استرس درک شده زنان مبتلا به دیابت بارداری: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده. كومش. 1399; 22 (2) :291-300

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5694-fa.html



جلد 22، شماره 2 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4071