اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21، شماره 4 - ( پائیز 1398 1398 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 633-638 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی و استراتژی‌های سواد سلامت بر تغذیه انحصاری با شیر مادر: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده
الهام چارقچیان خراسانی، نوشین پیمان، حبیب اله اسماعیلی
چکیده:   (246 مشاهده)
هدف: نوزادان باید به طور انحصاری از شیر مادر تا شش ماهگی تغذیه شوند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی و استراتژی‌های سواد سلامت بر تغذیه انحصاری با شیر مادر در زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی مشهد در سال 1394 بود.
مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1394 از میان زنان باردار نخست‌زای 32هفته به بالا، 90 زن به روش نمونه‌گیری چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه سواد سلامت مادری و خودکارآمدی شیردهی بود. مداخله آموزشی بر اساس تئوری خودکارآمدی و سواد سلامت طراحی و در 3 جلسه آموزشی 60 دقیقه‌ای اجرا شد. 3ماه بعد از مداخله آموزشی پرسش‌نامه‌ها تکمیل و با توجه به این‌که در این زمان مادران، زایمان کرده و دارای فرزند بودند سطح شیردهی مادران با پرسش‌نامه سطوح شیردهی labbok بررسی شد.
یافتهها: قبل از مداخله تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر میانگین نمره سواد سلامت مادری و خودکارآمدی شیردهی مشاهده نشد. اما بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری در میانگین نمره سواد سلامت مادری (001/0p<) و خودکارآمدی شیردهی (001/0p<) و تغذیه انحصاری با شیر مادر (007/0=p) در گروه مداخله مشاهده گردید.
نتیجهگیری: بر طبق نتایج طراحی و اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی و سواد سلامت بر روی زنان باردار می‌تواند منجر به افزایش تغذیه انحصاری با شیر مادر گردد.
 
واژه‌های کلیدی: سواد سلامت، خودکارآمدی، تغذیه با شیر مادر
متن کامل [PDF 2619 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Charoghchian Khorasani E, Peyman N, Esmaily H. Effect of education based on the theory of self-efficacy and health literacy strategies on exclusive breastfeeding: A randomized clinical trial. koomesh. 2019; 21 (4) :633-638
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5148-fa.html

چارقچیان خراسانی الهام، پیمان نوشین، اسماعیلی حبیب اله. تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی و استراتژی‌های سواد سلامت بر تغذیه انحصاری با شیر مادر: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. كومش. 1398; 21 (4) :633-638

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5148-fa.html



جلد 21، شماره 4 - ( پائیز 1398 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4009