اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21، شماره 4 - ( پائیز 1398 1398 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 674-678 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین سرعت نامیدن، آگاهی واج‌شناختی و هجی‌کردن در کودکان طبیعی فارسی زبان
زهرا سلیمانی، محی الدین تیموری سنگانی، سلمان عبدی، سید صادق رحیمی قراقیه
چکیده:   (213 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط آگاهی واج‌شناختی، سرعت نامیدن و عملکرد هجی کردن در کودکان طبیعی فارسی‌زبان بود.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی، توصیفی- تحلیلی، روی 30 دانش‌آموز عادی پایه دوم و سوم ابتدایی شهر تهران که به صورت تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. از آزمودنی‌ها آزمون‌های خواندن و نارساخوانی نما، نامیدن خودکار سریع و آگاهی واج‌شناختی و آزمون هجی کردن به عمل آمد.
یافتهها: بین آگاهی درون هجایی با نامیدن سریع رنگ‌ها، اعداد و حروف، و نمره کل آزمون آگاهی واج‌شناختی و نامیدن سریع حروف هم‌بستگی معنادار وجود داشت. در کودکان طبیعی بین تمام خرده‌آزمون‌ها آگاهی واج‌شناختی به‌جز آگاهی هجایی با هجی‌کردن رابطه معناداری داشت. در آزمون سرعت نامیدن تنها بین سرعت نامیدن اعداد و هجی‌کردن هم‌بستگی معنادار وجود داشت (05/0p<).
نتیجهگیری: آگاهی واج‌شناختی و سرعت نامیدن اعداد صرفاً با هجی‌کردن رابطه معنادار دارد. هم‌چنین عدم هم‌بستگی معنی‌دار بین آگاهی واج‌شناختی و سرعت نامیدن احتمالاً نشان‌دهنده استقلال این دو مهارت در زبان فارسی است.
 
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: سرعت نامیدن، آگاهی واج‌شناختی، هجی‌کردن، کودکان
متن کامل [PDF 1541 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleymani Z, Teimouri Sangani M, Abdi S, Rahimi Garagiye S S. Relationship between rapid naming, phonological awareness and spelling in Farsi normally developing children . koomesh. 2019; 21 (4) :674-678
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4580-fa.html

سلیمانی زهرا، تیموری سنگانی محی الدین، عبدی سلمان، رحیمی قراقیه سید صادق. بررسی رابطه بین سرعت نامیدن، آگاهی واج‌شناختی و هجی‌کردن در کودکان طبیعی فارسی زبان. كومش. 1398; 21 (4) :674-678

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4580-fa.html



جلد 21، شماره 4 - ( پائیز 1398 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4009