با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: امروزه مهمترین عاملی که در تعلیم و تربیت دانشجویان نقش ایفا میکند، اساتید میباشند، لذا مراکز آموزش عالی برای تعیین شایستگی اساتید خود ملاکهایی را تعیین، تا عملکرد آنها را ارزشیابی و اساتید نمونه خود را مشخص تا با استفاده از آن، کیفیت آموزش را ارتقا بخشند. حال سوال این است که استاد خوب کیست و چه خصوصیاتی باید داشته باشد. به این منظور در این مطالعه به بررسی ویژگیهای یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان پرداخته شده است.
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که درسال 87-1386 بر روی ١٣٣ نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام گرفت. از یک پرسشنامه دو بخشی که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته بود، نظرات دانشجویان در خصوص ٢٤ ویژگی یک استاد خوب دانشگاهی در مقیاس نگرش سنج لیکرت به صورت بیاهمیت، کم اهمیت، نسبتاً مهم، مهم یا بسیار مهم مورد پرسش قرار گرفت. سپس این ویژگیها در٤ حیطه دانشپژوهی، روش تدریس، شخصیت فردی و توانائی در ارتباط دستهبندی شد.
یافتهها: ٧٦ درصد دانشجویان خانم، ٤/٥٣ درصد دانشجویان رشته کارشناسی بودند. مهمترین خصوصیات یک استاد خوب دانشگاهی ازدیدگاه دانشجویان به ترتیب تسلط استاد بر درس مورد تدریس، شیوائی بیان، نحوه ساماندهی و تنظیم درس و علاقمندی به تدریس بوده است. از طرفی دیگر، قاطعیت وسختگیری، علاقمندی به پژوهش و سابقه تدریس از ویژگیهایی بودند که دانشجویان کمترین اهمیت را برای آن قائل بودند. آزمونهای انجام شده فقط معنیدار بودن رابطه بین جنس و ویژگیهای حیطه شخصیت فردی استاد را نشان داد (٠٢٥/٠=P ).
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، لازم است دانشگاه در جذب اساتید، تسلط علمی، شیوایی بیان و علاقه به تدریس را در امتحانهای ورودی سرلوحه کار قرار داده و پس از پذیرش و قبل ازشروع کار، اساتید را درکارگاههایی که نحوه سازماندهی و تنظیم درس، روشهای تدریس و چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب را آموزش میدهد، شرکت داده تا آنان با آموزشی موثرکه احساس رضایتمندی بیشتر در دانشجویان ایجاد میکند، کیفیت یاددهی- یادگیری را بهبود بخشند
قربانی R, حاجیآقاجانی S, حیدریفر M, انداده F, شمسآبادی M. Viewpoints of nursing and para-medical students about the features of a good university lecturer. Koomesh 1387; 10 (2) :77-84 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-456-fa.html
قربانی راهب، حاجیآقاجانی سعید، حیدریفر معصومه، انداده فاطمه، شمسآبادی مرضیه. بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان درخصوص ویژگیهای یک استاد خوب دانشگاهی. كومش. 1387; 10 (2) :77-84