اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21، شماره 2 - ( بهار 1398 1398 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 292-297 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوع اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی در دانش‌آموزان پایه اول تا سوم مدارس ابتدایی شهر سمنان
علی سعدالهی، راهب قربانی، جلال بختیاری، معصومه سلمانی* ، آرمان خادمی، نرجس محمدی، میترا نخعی‌نژاد
چکیده:   (159 مشاهده)
هدف: اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (Attention deficit hyperactivity disorders, ADHD) یک اختلال رفتاری رشدی است که کودک به‌علت تحرک زیاد و غیرمعمول توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را ندارد. علی‌رغم تاثیرات منفی، مطالعات در حیطه همه‌گیرشناسی این اختلال، محدود می‌باشد. هدف از این مطالعه،  بررسی شیوع اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی، در کودکان پایه اول تا سوم مدارس ابتدایی شهر سمنان می‌باشد.
مواد و روشها: پس از اخذ مجوز جهت ورود به مدارس شهر سمنان، از بین 69 دبستان، 20 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد. پرسش‌نامه کانرز نسخه مربوط به معلمین از طریق مدیران در اختیار معلمین قرار گرفت. بعد از سه روز کاری، پرسش‌نامه‌های تکمیل شده جمع‌آوری گردید و نمرات برای هر کودک محاسبه شد. نقطه برش برای تشخیص احتمالی ADHD، 60 در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که 5/44 درصد از کودکان پایه اول تا سوم درجه‌ای از اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی داشتند که در 9/10 درصد  موارد شدید (نمره‌ی 60 یا بیش‌تر) بوده است. 13 درصد پسران و 6/8 درصد دختران اختلال کمبود توجه / بیش‌فعالی شدید داشتند که تفاوت معنی‌دار بود (049/0=p)، هم‌چنین در بخش "رفتار در کلاس"، دختران به طور معنی‌دار عملکرد بهتری در مقایسه با پسران داشتند (014/0=p).
نتیجهگیری: حدود نیمی از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان در پایه‌های اول تا سوم به درجات مختلف علائم اختلال نقص توجه/بیش فعالی را از خود نشان می‌دهند که در 9/10 درصد موارد از نوع شدید بوده است. بنابراین انجام غربالگری تشخیصی نقص توجه/بیش فعالی در ابتدا و نیز میانه سال تحصیلی، می‌تواند در شناسایی سریع‌تر این کودکان، ارائه به موقع خدمات آموزشی و توان‌بخشی به آن‌ها، با اولویت در پسران، می‌تواند راه حل موثری در پیشگیری از عواقب منفی این اختلال در دانش‌آموزان باشد.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال کمبود توجه با بیش فعالی، شیوع
متن کامل [PDF 1787 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadolahi A, Ghorbani R, Bakhtiyari J, Salmani M, Khademi A, Mohammadi N et al . Prevalence of attention deficit hyperactivity disorders in first to third grades primary school students in Semnan, Iran. koomesh. 2019; 21 (2) :292-297
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4405-fa.html

سعدالهی علی، قربانی راهب، بختیاری جلال، سلمانی معصومه، خادمی آرمان، محمدی نرجس و همکاران.. شیوع اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی در دانش‌آموزان پایه اول تا سوم مدارس ابتدایی شهر سمنان. كومش. 1398; 21 (2) :292-297

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4405-fa.html



جلد 21، شماره 2 - ( بهار 1398 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858