[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 453-457 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی در کودکان طیف اوتیسم
علیرضا آغاز، فرانک صالحی، فاطمه تاکی، حسین جدیدی، اکبر بهرامی، احسان همتی*
چکیده:   (193 مشاهده)
هدف: آگاهی واج شناختی دانش فرد از واحدهای سازنده زبان یا حساسیت وی به صداهای زبان است و یک پیش‌بینی‌کننده مهم برای مهارت خواندن در کودکان دارای اوتیسم است. مطالعات خارجی پیشین نشان دادند که کودکان طیف اوتیسم مشکلاتی در فراگیری مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی دارند. هدف از این پژوهش، تعیین الگوی مهارت‌های آگاهی واج‌‌شناختی در کودکان طیف اوتیسم و مقایسه آن با کودکان طبیعی است.
مواد و روشها: در این مطالعه که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد، 10 کودک دارای اختلال طیف اوتیسم و 10 کودک دارای رشد طبیعی انتخاب شدند که از لحاظ سن عقلی و جنس با یک‌دیگر همسان‌سازی شده بودند. برای بررسی مهارت آگاهی واج‌شناختی آزمودنی‌ها از آزمون شنیداری مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی "آشا-5" استفاده و نتایج در چک‌لیست مورد نظر ثبت شد.
یافتهها: در این پژوهش میانگین و انحراف معیار پاسخ افراد بر حسب جنسیت با یک‌دیگر مقایسه شده است. بر اساس تحلیل داده‌ها، بین مهارت‌های آگاهی از هجا، قافیه و واج در دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (001/0p<). فقط در میانگین نمرات زیرآزمون‌های دو متغیر تقطیع کلمه به هجا (25/0=p) و ترکیب هجا (34/0=p)، ارتباط معنی‌داری یافت نشد. هم‌چنین گروه مورد، در مهارت‌های تقطیع کلمه به هجا و شناسایی واج پایانی به ترتیب بیش‌ترین و کم‌ترین میانگین نمره را کسب کرده بودند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، کودکان طیف اوتیسم از نظر مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی در سطح پایین‌تری از کودکان طبیعی قرار دارند. هم‌چنین نتایج حاصل نشان داد که همان‌گونه که در کودکان عادی دیده می‌شود، در گروه مورد مطالعه نیز توانایی در تمام موارد آگاهی واج‌شناختی یکسان نبوده و به یک اندازه رشد نکرده است. به عبارت دیگر برخی از موارد نسبت به بقیه مشکل‌تر بود و کودک زمان بیش‌تری برای کسب آن نیاز دارد.

 
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم، آگاهی واج شناختی، خواندن، کودکان
متن کامل [PDF 1171 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaz A, Salehi F, Taaki F, Jadidi H, Bahrami A, Hemmati E. Pattern of phonological awareness skills in children with autism spectrum disorders . koomesh. 2018; 20 (3) :453-457
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4150-fa.html

آغاز علیرضا، صالحی فرانک، تاکی فاطمه، جدیدی حسین، بهرامی اکبر، همتی احسان. الگوی مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی در کودکان طیف اوتیسم. نشریه كومش. 1397; 20 (3) :453-457

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4150-fa.html



جلد 20، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3729