[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20، شماره 4 - ( پائیز 1397 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 786-791 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته کمک‌آموزشی برای والدین بر بهبود عمل‌کرد خواندن در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری نوع خواندن
میترا حکیم شوشتری ، حسین صالحی ، ناصر نوبخت ، مرضیه نظری ، آنژلا حمیدیا*
چکیده:   (157 مشاهده)
هدف: اختلال یادگیری از جمله مشکلاتی است که نظام آموزشی هر کشوری با آن مواجه است و موجب عدم موفقیت و عقب‌ماندگی تحصیلی می‌شود. هدف این مطالعه تهیه بسته کمک‌آموزشی برای مشکلات شناختی و مهارت‌های درکی–حرکتی با قصد نهایی بهبود عمل‌کرد تحصیلی کودک و آموزش این تمرینات به والدین کودک در جهت استمرار در درمان بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش دانش‌آموزان ابتدایی که اختلال یادگیری آن‌ها توسط روانشناس کودک و نوجوان و به کمک تست تشخیصی و مصاحبه بالینی اختلال یادگیری تشخیص داده شده بود. گروه A تمرینات را با نرم‌افزار آموزشی برای والدین  انجام دادند. گروه B که تمرینات را مانند گروه A ولی با حضور در مرکز مورد نظر توسط درمانگر انجام دادند. گروه C گروه کنترل که هیچ مداخله‌ای بر روی آن‌ها انجام نشد. 3 گروه از نظر سنی و جنسی هم‌سازی شده بودند.
یافتهها: در این پژوهش بسته کمک‌آموزشی برای والدین موجب بهبودی عمل‌کرد خواندن با افزایش میانگین نمرات در شاخص کلمات صحیح خوانده شده (001/0>P) و درک مطلب (006/0>P) بعد از مداخله شده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بسته کمک‌آموزشی برای والدین موجب بهبود عمل‌کرد دانش‌آموزان به نحو موثرتری نسبت به گروه حضوری شده است

 
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموزان، اختلال یادگیری، اختلال خواندن، تمرینات، CD آموزشی، حافظه کاری
متن کامل [PDF 1384 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hakim Shooshtari M, Salehi H, Nobakht N, Nazari M, nazari M. The effectiveness of educational help for parents on reading performance of students with learning disorders of reading. koomesh. 2018; 20 (4) :786-791
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4031-fa.html

حکیم شوشتری میترا، صالحی حسین، نوبخت ناصر، نظری مرضیه، حمیدیا آنژلا. اثربخشی بسته کمک‌آموزشی برای والدین بر بهبود عمل‌کرد خواندن در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری نوع خواندن. كومش. 1397; 20 (4) :786-791

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4031-fa.html



جلد 20، شماره 4 - ( پائیز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764