[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 561-567 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی عملکرد اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان: یک مطالعه توصیفی-تحلیلی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان
مهشید بهرامی، علیرضا دهدشتی* ، میثم کرمی
چکیده:   (152 مشاهده)
هدف: در مطالعات آموزشی به نقش راهنمایی و مشاوره دانشجویان در آموزش عالی به‏منظور اطمینان از موفقیت‏های آموزشی و تربیتی اشاره شده است. این مطالعه با هدف ارزیابی عمل‌کرد اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1395 اجرا گردید.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و طرح مطالعه مقطعی-زمانی بود. در این مطالعه تعداد 162 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان به روش سرشماری وارد مطالعه گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه 14 سؤالی استفاده شد که در آن به حیطه‌های مختلف و مورد انتظار از عمل‌کرد اساتید راهنما اشاره شده است.
یافتهها: دانشجویان "امضاء و کنترل فرم انتخاب واحد و سایر فرم‏ها" را جزء قوی‌ترین عمل‌کرد و "معرفی دانشجو به واحدهای مربوطه برای رفع نیازهای وی" را جزء ضعیف‏ترین عمل‌کرد اساتید راهنما ارزیابی نمودند. بیش‌ترین علت مراجعه به استاد راهنما (34%) مشکلات تحصیلی و کم‌ترین علت مراجعه (1/3%) مشکلات روانی گزارش شد. دانشجویان عمل‌کرد استاد راهنما را 1/24% موارد خوب، 3/67% موارد متوسط و 6/8% موارد ضعیف ارزیابی نمودند.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که بیش‌تر دانشجویان مورد پژوهش رضایت متوسطی از عمل‌کرد اساتید راهنما داشته‏اند. افزایش جلسات مشاوره و راهنمایی دانشجویان می‏تواند در بهبود عمل‌کرد اساتید راهنما مؤثر باشد. هم‌چنین توصیه می‏گردد اساتید به امر راهنمایی و مشاوره به‏صورت یک حرفه تخصصی به آن بپردازند.

 
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی دانشجویان، مشاوره، دانشگاه، دانشجویان
متن کامل [PDF 962 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami M, Dehdashti A, Karami M. Evaluation of academic advisors’ performance perceived by students: A study at health faculty of Semnan University of Medical Sciences. koomesh. 2018; 20 (3) :561-567
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3947-fa.html

بهرامی مهشید، دهدشتی علیرضا، کرمی میثم. ارزیابی عملکرد اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان: یک مطالعه توصیفی-تحلیلی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان. نشریه كومش. 1397; 20 (3) :561-567

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3947-fa.html



جلد 20، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3729