[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 478-483 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین تداوم رفلکس‌های اولیه و مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص
حسین علی بخشی، معصومه سلمانی، زهرا احمدی زاده، مونا سیمین قلم*
چکیده:   (787 مشاهده)
هدف: یکی از مشکلات کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، ضعف در مهارت‌های حرکتی ظریف می‌باشد که منجر به برجسته‌تر شدن مشکلات یادگیری و هم‌چنین اختلال در سایر فعالیت‌های زندگی‌شان می‌شود و باید در امر درمان و توان‌بخشی این کودکان مورد توجه قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین استمرار رفلکس‌های اولیه و ضعف عمل‌کرد حرکتی ظریف در این کودکان انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 39 کودک 9-7ساله مبتلا به اختلال یادگیری به روش تصادفی ساده برای گروه هدف و 38 کودک 7-9ساله سالم که از لحاظ سن و جنس و شرایط تحصیلی با کودکان مبتلا تطابق داده شده بودند برای گروه کنترل انتخاب شدند. رفلکس تونیک غیر قرینه گردن، رفلکس تونیک قرینه گردن و رفلکس تونیک لابیرنتین در آن‌ها ارزیابی شد. برای ارزیابی مهارت حرکتی ظریف آزمون پوردوپگبورد انجام شد. اطلاعات حاصل با آزمون‌های آماری مجذور کای و من‌ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافته‌ها حاکی از استمرار همه رفلکس‌های اولیه در گروه آزمون می‌باشد (01/0p<). هم‌چنین ارتباط میان وجود رفلکس تونیک غیر قرینه گردن و ضعف در عمل‌کرد حرکتی ظریف معنادار بود (03/0=P ). در عین حال میان وجود رفلکس‌های تونیک قرینه گردن و تونیک لابیرنتین و عمل‌کرد حرکتی ظریف ارتباط معناداری مشاهده نشد (01/0p>).
نتیجهگیری: با توجه به استمرار رفلکس‌های اولیه در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری، این مشکل می‌تواند به عمل‌کرد ضعیف حرکتی در آن‌ها منجر شود و به همین دلیل ارائه برنامه درمانی جهت مهار آن‌ها می‌تواند در بهبود عمل‌کردهای حرکتی سودمند باشد. هم‌چنین به نظر می‌رسد باقی‌ماندن رفلکس تونیک غیر قرینه گردن بر ضعف مهارت‌های حرکتی ظریف موثر بوده و مهار آن می‌تواند باعث پیشرفت حرکات شود.

 
واژه‌های کلیدی: بازتاب، مهارت‌های حرکتی، اختلالات یادگیری
متن کامل [PDF 1200 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alibakhshi H, Salmani M, Ahmadizadeh Z, Siminghalam M. Relationship between primitive reflexes and fine motor skills in children with specific learning disorders. koomesh. 2018; 20 (3) :478-483
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3874-fa.html

علی بخشی حسین، سلمانی معصومه، احمدی زاده زهرا، سیمین قلم مونا. بررسی ارتباط بین تداوم رفلکس‌های اولیه و مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. كومش. 1397; 20 (3) :478-483

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3874-fa.html



جلد 20، شماره 3 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781