[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20، شماره 1 - ( (پياپی 69)، زمستان 1396 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 89-95 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان آگاهی بیماران مراجعه‌کننده به کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان درباره منشور حقوقی بیمار
مهدی صالحی زین آبادی، راهب قربانی، مهدی باغبان، نازیلا عاملی *
چکیده:   (126 مشاهده)
 هدف: حقوق بیمار یکی از اساسی‌ترین مسائل در زمینه مراقبت سلامت می‌باشد. هدف از این مطالعه، ارزیابی میزان آگاهی مراجعه‌کنندگان به کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان نسبت به منشور حقوق بیمار بوده است.
مواد و روش‌ها: مطالعه مقطعی حاضر بر روی 130 بیمار با سطح سواد حداقل راهنمایی، مراجعه‌کننده به کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از اول اردیبهشت 1395 انجام شد. از پرسش‌نامه دو قسمتی شامل 15 سوال (5 سوال جمعیت‌شناختی و 10 سوال در رابطه با میزان آگاهی از 10 بند منشور حقوقی) برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. پاسخ به سئوالات آگاهی در مقیاس لیکرت به صورت، نشنیده‌ام، شنیده‌ام ولی کاملاً برایم واضح نیست، نسبتاً مطلع هستم، کاملاً اطلاع دارم، بوده است که به ترتیب نمره 0 تا 3  اختصاص داده شد. میزان آگاهی کلی از جمع نمرات ده سئوال تعیین شد.
یافته‌ها: میانگین±انحراف معیار نمره آگاهی بیماران از حقوق خود 29/5±05/19 (از 30) بود که متوسط به بالا بود. بر اساس نتایج حاصل، میزان آگاهی کلی بیماران از حقوق خود در دو مورد از ده مورد منشور حقوقی بیمار در رابطه با یافتن اطلاعات از روند تشخیص و درمان و نیز شناخت تیم درمانی (بندهای 2 و 3 منشور حقوقی بیمار) رضایت‌بخش بوده است در حالی که کم‌ترین میزان آگاهی از بند 1 (درمان به موقع یا احترام بدون توجه به عوامل نژادی، فرهنگی و مذهبی) بوده است. میزان آگاهی از حقوق در بیماران با تحصیلات دانشگاهی به طور معنی‌داری از بیماران با سطح تحصیل دیپلم یا کم‌تر بیش‌تر بوده است (0/001=p)، اما میزان آگاهی از حقوق در بیماران زن و مرد (0/186=p)، بیماران ساکن سمنان یا غیر سمنانی (0/717=p)، بیماران در سنین مختلف (0/523=p) و بیماران از نظر وضعیت تاهل (0/423=p) تفاوت معنی‌داری نداشت.

نتیجهگیری: از آن‌جا که میزان آگاهی بیماران در مورد برخی از موارد منشور حقوقی بیمار ناکافی بوده است، لذا پیشنهاد می‌شود که منشور حقوق بیمار به هنگام پذیرش در کلینیک تخصصی به بیمار ارائه شده و مفاد آن توسط کارکنان و یا به وسیله برنامه‌های آموزشی شامل پمفلت و پوستر و وسایل ارتباط جمعی به بیمار اطلاع داده شود تا آگاهی بیماران از منشور حقوقی بیمار افزایش یابد. 
 
واژه‌های کلیدی: میزان آگاهی، حقوق بیمار، مراقبت از دندان
متن کامل [PDF 565 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi Zeinabadi M, Ghorbani R, Baghban M, Ameli N. Evaluation of the awareness of dental patients about the patient's bill of rights: A cross-sectional study in dental clinic of Semnan university of medical sciences in 2016. koomesh. 2018; 20 (1) :89-95
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3663-fa.html
صالحی زین آبادی مهدی، قربانی راهب، باغبان مهدی، عاملی نازیلا. بررسی میزان آگاهی بیماران مراجعه‌کننده به کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان درباره منشور حقوقی بیمار . نشریه كومش. 1396; 20 (1) :89-95

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3663-fa.html

جلد 20، شماره 1 - ( (پياپی 69)، زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.099 seconds with 801 queries by yektaweb 3571