اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87144226
h-index3821
i10-index271120

..
:: جلد 17، شماره 3 - ( بهار 1395: جلد 17. شماره 3 1395 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 668-660 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس قربانی چند‌بعدی در دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان
افضل اکبری بلوط بنگان ، سیاوش طالع پسند
چکیده:   (4898 مشاهده)
سابقه و هدف: قربانی شدن کودکان در مدارس یکی از بحث برانگیزترین مباحثِ آموزش و پرورش در سراسر جهان می‌باشد. از این‌رو هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس قربانی چندبُعدی در دانش‌آموزان بود. مواد و روش‌ها: بدین منظور تعداد 607 نفر دانش‌آموز مدارس ابتدایی شهر سمنان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به مقیاس‌های قربانی چند بعدی، قلدری ایلی‌نوی و پرسش‌نامه انگیزش تحصیلی هارتر (جهت روایی هم‌زمان) پاسخ داده‌اند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و هم‌بستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس چهار عامل را در بر می‌گیرد. هم‌چنین نتایج هم‌بستگی پیرسون نشان داد، این سازه با قلدری (43/0)، غیبت از مدرسه (14/0) و پیشرفت تحصیلی (14/0-) رابطه معنی‌داری 01/0≤p دارد. به منظور بررسی اعتبار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که این میزان برای کل مقیاس 87/0، و برای هر کدام از خرده‌مقیاس‌ها شامل قربانی فیزیکی (71/0)، قربانی کلامی (73/0)، دستکاری اجتماعی (72/0) و حمله برای تملک (72/0) به‌دست آمد که نشان از قابلیت بالای ابزار بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی پرسش‌نامه قربانی چندبعدی در جامعه دانش‌آموزان از خصوصیات روان‌سنجی قابل قبولی برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روان‌شناختی استفاده کرد
واژه‌های کلیدی: مقیاس قربانی چندبعدی، تحلیل عاملی، رواسازی، دانش‌آموزان.
متن کامل [PDF 707 kb]   (1320 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/9/28 | پذیرش: 1394/7/28 | انتشار: 1394/12/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbari balootbangan A, Talepasand S. A study of factorial structure of the persian version of the multidimensional peer-victimization scale in primary schools students in Semnan city. Koomesh 1395; 17 (3) :660-668
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2717-fa.html

اکبری بلوط بنگان افضل، طالع پسند سیاوش. ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس قربانی چند‌بعدی در دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان. كومش. 1395; 17 (3) :660-668

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2717-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 3 - ( بهار 1395: جلد 17. شماره 3 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645